خرابی آسانسور

راه‌های جلوگیری از خرابی آسانسور

در ابتدا باید بگوییم، چه اجزای تشکیل دهنده آسانسور فرسوده باشند و چه به طور کلی سیستم مرکزی آسانسور مورد نظر قدیمی باشد، عوامل مختلفی وجود دارد، که می‌تواند در ایجاد اختلال در عملکرد آسانسور و خرابی آن نقش داشته باشد.

در اکثر موارد باید این واقعیت را پذیرفت که، انجام اقدامات پپیشگیرانه، در همه حال، آسان‌تر از تعمیر آسانسور و یا نوسازی و تعویض آن است. هر چند که با وجود تمام اقدامات پیشگیرانه نیز، باید توجه داشت، که اگر ملزم به تعویض یا نوسازی آسانسور شدیم، لازم است این کار را به انجام برسانیم. اما در هر حال، بازرسی منظم، اولین قدم برای اطمینان از عملکرد روان و قابل اعتماد آسانسور است.

در واقع، بازرسی‌های دقیق همراه با تعمیر و نگهداری به صورت معمول و برنامه‌ریزی شده، می‌تواند با کاهش زمان خرابی آسانسور، به طور قابل توجهی بهره‌وری آسانسور را افزایش دهد و همچنین می‌تواند مصرف انرژی را تا 15 درصد کاهش دهد.

قطعاً برای هیچ کس خوش‌آیند نخواهد بود، که مدت زیادی را در انتظار رفع خرابی و تعمیر آسانسور مورد استفاده در منزل و یا محل کار خود بگذراند، پس بهتر آن است که در حفظ و نگهداری آسانسور ساختمان خود کوشا باشیم و در کنار انجام اقدامات لازم مراقبتی، در صورت لزوم تعمیر، سریعاً مشکل پیش آمده را برطرف نماییم.

موارد پیش پا افتاده‌ای که ممکن است منجر به از کار افتادن آسانسور شوند

حتماً هر از گاه، مسیرها و شیارهای موجود در اطراف در آسانسور را تمیز کرده و چک کنید. گهگاه ممکن است، تکه‌های کوچک زباله، خاک یا سنگ‌های ریز، باعث بروز اختلال در، درب‌های آسانسور شوند. یا در مواردی دیگر ممکن است با نوسانات قدرت برق، سیستم مرکزی آسانسور از کار باز ایستد و نیاز به راه‌اندازی دوباره به صورت دستی داشته باشد. آسانسورها اغلب، نسبت به دیگر وسایل برقی، بیشتر  به ایجاد نوسانات برق حساسیت نشان می‌دهند.

نکاتی برای استفاده از آسانسور:

  • دکمه‌های آسانسور را به آرامی اما متمرکز فشار دهید. برای فشار دادن دکمه‌های آسانسور، از لگد زدن، کوبیدن یا استفاده از هر نوع دستگاه یا وسیله‌ای خودداری کنید. این اقدامات می‌توانند به راحتی دکمه آسانسور را بشکنند و یا باعث از کار افتادن صفحه کلید آسانسور شوند. نمای دکمه‌های آسانسور، ممکن است فلزی باشد، اما با این حال، امکان دارد اجزای داخلی شکننده باشند. چند بار فشار دادن دکمه‌های آسانسور، باعث نمی‌شود تا آسانسور زودتر بیاید، و این کار فقط سایش اضافی به تجهیزات وارد می‌نماید.
  • در آسانسور بالا و پایین نپرید و ایجاد کشمکش نکنید. این اقدامات می‌تواند دستگاه ایمنی آسانسور را درگیر کند و سپس به علت احساس خطر سنسورهای هوشمند آسانسور، بر اثر تکان‌های زیاد، آسانسور در جای خود بایستد و شما در آسانسور گیر کنید. آسانسور یک نوع ماشین است و فقط برای بالا و پایین رفتن در شرایط استاندارد و بدون تکان خوردن تعبیه گردیده است.
  • در را به زور با دستتان نبندید. اگر زمان مورد نیاز برای بسته شدن درب‌های آسانسور بیش از آنچه فکر می‌کنید طول کشید، سعی کنید بدون انجام هیچ اقدام به همراه زوری، فقط دکمه بسته شدن درب را فشار دهید. درب‌های آسانسور، به طور معمول، روی تایمر اتوماتیک قرار دارند که برای افراد مسن و افراد با نیازهای ویژه تنظیم شده است.
  • درب‌های آسانسور را با استفاده از زور باز نکنید، اگر اعتقاد دارید که در آسانسور گیر کرده‌اید، دکمه باز شدن درب، یا دکمه همکف که قصد رفتن به آن را دارید امتحان کنید. اگر این دکمه‌ها کار نکردند، از تلفن همراه خود استفاده کنید و برای کمک تماس بگیرید. تلاش برای باز کردن درب‌های آسانسور، کار بسیار خطرناکی است و علاوه بر آسیب زدن به آسانسور، ممکن است جان شما را نیز به خطر بیاندازد.

به طور کلی آسانسورها دو یا سه نوع ترمز دارند. اگر در زنجیره ایمنی خطایی رخ دهد، گیره‌ای روی قرقره بالای موتور آسانسور بسته می‌شود و از به حرکت درآمدن آسانسور جلوگیری می‌کند. برخلاف ترمز اتومبیل که برای درگیری باید فشار داده شود، ترمز آسانسور محکم بسته می‌شود، مگر اینکه برای آزاد شدن آن نیرویی وارد شود.

برخی از مشکلاتی که می‌تواند برای آسانسورها پیش آید

برخی از مشکلاتی که می‌تواند برای آسانسورها پیش آید
برخی از مشکلاتی که می‌تواند برای آسانسورها پیش آید

قطع شدن برق آسانسور

از آنجایی که آسانسورها به انرژی برق زیادی برای فعالیت خود احتیاج دارند، به روزرسانی ولتاژ در برخی مواقع، می‌تواند بر عملکرد موتور آسانسور تأثیر منفی بگذارد، همچنین، به روزرسانی ولتاژ در سیستم مرکزی آسانسور، حتی می‌تواند به آسانسور آسیب جدی وارد کند.

فرسودگی اتصالات (پیچ ها)

اتصالات و پیچ‌های فرسوده باعث سایش بیشتر طناب‌های آسانسور می‌شوند، و در نتیجه سطح سایش در اتصالات بیشتر می‌شود. در حالت ایده‌آل، بازرسی مناسب، از وقوع این امر جلوگیری می‌کند، اما با شروع سایش و فرسودگی، بروز آسیب، امری اجتناب ناپذیر است.

آلودگی

با بروز سایش، انتشار ذرات کوچک فلز در روغن آسانسور، منجر می‌شود که در عملکرد سیستم آسانسور اختلال ایجاد شود. روغن‌کاری نامناسب یا وجود مهر و موم‌های فرسوده نیز می‌تواند عملکرد صحیح را مختل سازد.

خرابی بلبرینگ یا بلبرینگ‌های بلند

بیش از 50٪ از تمام خرابی‌های مربوط به موتور آسانسور را، می‌تواند به علت نقص در تحمل فشار باشد، و ارتعاشات داخل موتور آسانسور می‌تواند منجر به ساییدگی شدید بلبرینگ‌ها و در نتیجه، ایجاد سر و صدای شدید شود. اگرچه درایوهای فرکانس متغیر می‌توانند به کاهش مصرف انرژی موتور آسانسورها کمک کنند، اما آنها همچنین می‌توانند جریان یک حالت متداول را نیز منجر شوند. در واقع وجود یک یا چند بلبرینگ خراب و ساییده شده، می‌تواند منجر به بروز سطح خطرناکی از ارتعاشات شود.

 تنظیم نامناسب موتور آسانسور

تراز بودن شافت هنگام اتصال قطعه دیگری به موتور الکتریکی، موضوع بسیار مهمی است، زیرا تراز و تنظیم نامناسب می‌تواند باعث سایش در یاتاقان‌های موتور آسانسور شود.

مهم ترین دلیل خرابی آسانسور

مهم ترین دلیل خرابی آسانسور
مهم ترین دلیل خرابی آسانسور

صرفه نظر از این که آسانسور از نوع کششی، هیدرولیکی یا خانگی است، در واقع یک سیستم مکانیکی- الکتریکی یا به اصطلاح الکترو مکانیکی می باشد. همین موضوع موجب می شود تا علت خراب شدن آسانسور در هر نوعی تقریبا به یک شکل باشد.

به طور کلی قطعات به کار رفته در انواع آسانسور و حتی نوع راه اندازی و نصب آن ها یکسان است و فقط تفاوت هایی در مکانیزم حرکت و کاربرد آن ها دیده می شود. می توانید به آسانسور مانند اتومبیل ها نگاه کنید که انواع مختلفی دارند، اما همه آن ها از موتور، سیم کشی، باتری و غیره برخوردار هستند.

در هر صورت زمانی می توانیم به جلوگیری از خرابی آسانسور کمک کنیم که علت های خرابی آن را بدانیم. مهم ترین علل خراب شدن انواع آسانسورها به این ترتیب است:

  • طول عمر بالای آسانسور به اصلاح قدیمی شدن آن
  • فرسودگی قطعات مکانیکی و یا جانبی و عدم سرویس و تعمیر آن ها در زمان مناسب
  • عدم انجام سرویس های دوره ای و ماهانه که موجب می شود تا قطعات پیش از این که کاملا خراب و غیر قابل استفاده شوند، تعمیر و ترمیم شوند.
  • فاکتورهای محیطی تاثیر گذار روی کارکرد آسانسور و قطعات آن
  • مشکلات خارجی
  • عدم استفاده از آسانسور به روش صحیح

نشانه های خرابی آسانسور

نکته ای که ممکن است خیلی از افراد ندانند و به دنبال آن مرتکب اشتباه شوند این است که همیشه مشکلات و کاهش کیفیت آسانسور قابل مشاهده نیست. اما با توجه به نوع مشکل، می توان محلی که این مشکل پیش آمده است و حی علت آن را مشخص نمود. همان طور که در بالا گفتیم آسانسورها از خیلی جهات یکسان و شبیه به هم هستند، پس خطاها و مشکلات آن ها در اکثر مواقع یکسان می باشند. همین موضوع موجب می شود تا بتوان راه حل های مشابه ای را برای انواع آسانسور خراب در نظر گرفت.

پیشنهاد می کنیم برای جلوگیری از خرابی آسانسور، این نشانه ها را همیشه زیر نظر داشته باشید تا به موقع درصدد اقدام عملی باشید:

  • تغییر میزان سرعت و به دنبال آن افزایش زمان جابجایی کابین آسانسور بین طبقات
  • افزایش دما سیستم درایو و کنترل آن
  • افزایش میزان مصرف برق در مدت زمانی که آسانسور کار می کند
  • شنیده شدن صداهای جدید از آسانسور خراب شده و یا حتی صداهای ناهنجار در حین حرکت آن
  • تکان خوردن کابین به حالت ضربه ای هنگام توقف
  • نوسانات برق زمان استارت
  • لرزش و حرکت های نامتعارف هنگام انتقال و جابجایی کابین بین طبقات

راه های جلوگیری از مشکلات و خرابی آسانسورها

راه های جلوگیری از مشکلات و خرابی آسانسورها
راه های جلوگیری از مشکلات و خرابی آسانسورها

1. بررسی کیفیت انرژی آسانسور

بررسی کیفیت برق می‌تواند فعالیت‌ های ناهنحار متداول مانند ولتاژ زیر یا بیش از حد را کشف کند. به عنوان مثال ترموگرافی مادون قرمز، نوسانات شدید دما را اندازه‌گیری می‌کند، و به شناسایی مسائل احتمالی قبل از اینکه خرابی سیستم زیاد شود کمک کند. مشکل داغ شدن فیوزها، با استفاده از فناوری مادون قرمز بسیار راحت‌تر دیده می‌شود.

2. احیای مجدد اسانسور

تعویض یا بازشدن اتصالات، می‌تواند به جلوگیری از خرابی زودرس طناب آسانسور کمک کند، بنابراین برای اطمینان از وجود تناسبی مناسب بین میله‌ها و طناب‌های آسانسور، بررسی پروفیل‌های شیار، مهم است. ابزارهای استاندارد مغناطیسی و لبه مستقیم می‌توانند به شما کمک کنند تا سایش شیارها را بررسی کنید.

3. تجزیه و تحلیل روغن آسانسور و انجام روغنکاری

برای اطمینان از اینکه آسانسور شما تحت تأثیر آلودگی‌ها قرار نگیرد، باید تجزیه و تحلیل مناسبی انجام شود. در این مراحل، باید ویژگی‌های خاص روغن آسانسور را بررسی کنید که این موضوع می‌تواند نشان دهنده آلودگی یا فرسودگی موتور باشد. به عنوان مثال، وجود سطح بالای برنز در روغن جعبه دنده می‌تواند به معنی ساییدگی زودرس در تاج چرخ دنده باشد. و یا، سطح بالای آلومینیوم در یک مخزن هیدرولیک می‌تواند به معنی ساییدگی در محفظه پمپ باشد.

4. جاذب‌های استقرایی

یک جاذب القایی Cool BLUE می‌تواند این جریانات را جذب کرده و از خرابی‌های احتمالی محافظت کند. این جاذب همچنین اطمینان حاصل می‌کند که تمام زمینه‌ها به هم متصل و ایمن هستند و باعث می‌شود مسائل ناشی از نویز الکتریکی موجود در زمین که می‌توانند سیستم‌ها را خارج کنند، به حداقل برسد.

5. اندازه‌گیری لیزر

تراز شدن شفت را می‌توان با استفاده از تجهیزات اندازه‌گیری لیزر، یا به سادگی با استفاده از لبه و رشته مستقیم تشخیص داد. با خرید یک دستگاه آسانسور دنده‌ای با موتور نصب شده در فلنج، می‌توان نیاز به هم ترازی را به طور کامل برطرف کرد، که در صورت جدا شدن دستگاه نیازی به تراز نباشد.

در ادامه بحث، باید اضافه کنیم، به طور کلی در مورد راه‌های جلوگیری از خرابی آسانسورها، باید دقت داشته باشیم که انجام اقداماتی در زمینه تعمیر و نگهداری آسانسور، با توجه به روش‌ها و همینطور با در نظر داشتن فواصل زمانی، الزامی است. همه آسانسورها به یک اندازه طراحی و ساخته نشده‌اند. همچنین کیفیت طراحی مهندسی آسانسورها، ساخت و تاسیسات مختلف آسانسورها، از عوامل اصلی در مراحل اولیه نگهداری آسانسور است. همچنین انتظار می‌رود که آسانسور پس از نصب برای مدتی طولانی به طور ایمن و مطمئن کار کند. تنها راهي كه مي‌توانيد با توجه به آن، يك عملكرد مطمئن را برای آسانسور خود تضمين كنيد، صرفاً نگهداري منظم، بازرسي و آزمايش تجهيزات براي اطمينان از تمام قطعات و كاركردهاي آسانسور مطابق توصيه هاي OEM است.

طول سن آسانسور، یکی دیگر از عواملی است که بسیاری از کارشناسان آسانسور، در راه‌های جلوگیری از خرابی آسانسور به آن اشاره می‌کنند. اگر آسانسور از مراقبت مناسب مانند تمیز کردن، روغن‌کاری و تنظیم قطعات در فواصل منظم و تعمیر یا تعویض قطعات فرسوده یا معیوب در صورت نیاز برخوردار شود، آسانسورها برای مدت زمان بسیار طولانی با خیال راحت و مطمئن کار می‌کنند.

متأسفانه، وقتی آسانسور درست بعد از نصب یا در دهه اول فعالیت خود، دچار مشکلات و خرابی منظم می‌شود، معمولاً نشانه غفلت و برخورد و نگهداری نامناسب با آسانسور است. این زمانی است که باید به آسانسور و اقدامات مربوط به نگهداری از آن، توجه ویژه شود تا علت اصلی مسائل و مشکلات آسانسور، شناسایی شود.

در هر حال باید توجه داشت، که افراد به عنوان مشتری و یا به عنوان یک مالک آسانسور، باید برای انجام اقدامات لازم در مورد نگهداری از آسانسور، حتماً یک پیمانکار آسانسور به عنوان ارائه دهنده خدمات و یک مشاوره دهنده به عنوان یک متخصص مستقل در زمینه آسانسور برای ارزیابی وضعیت و ایجاد یک برنامه کوتاه مدت و بلند مدت برای ایمن سازی و نگداری از آسانسور، استخدام نمایند.

می‌توان گفت که برنامه‌ریزی دقیق و منظم در نگهداری و جلوگیری از خرابی آسانسور، همه چیز است، این یک موضوع اجتناب‌ناپذیر است و حتماً باید اجزای آسانسور یا دستگاه‌های سیستم آسانسور، در طول سال‌های استفاده، تعویض یا به روزرسانی شوند، تا بتوان بالاترین سطح ایمنی و اطمینان را در عملکرد آسانسورها انتظار داشت. اجزای زیادی در سیستم آسانسور وجود دارد که به دلیل فرسودگی، به طور منظم، نیاز به تعمیر یا تعویض دارند در حالی که سایر اجزای سازنده صرفاً به مراقبت و نگهداری منظم احتیاج دارند تا ماندگاری طولانی مدت داشته باشند.

آسانسورها ، به همان اندازه که قابل اعتماد و محکم هستند، در برخی موارد نیز نیاز به نوسازی دارند. با نادیده گرفتن تعمیر و نگهداری آسانسور، عملکرد و ایمنی مورد انتظار آن‌ها، ممکن است کاهش یابد، و سطح خطرات مختلف و حتی جانی در استفاده از آن‌ها افزایش پیدا کند. با مراقبت از علائم داستانی زیر و همینطور پیروی از روش‌های خوب تعمیر و نگهداری، سیستم آسانسور شما هرگز در ارائه سواری ایمن به مسافران، کوتاهی نخواهد داشت.

6. سرویس های دوره ای

سرویس های دوره ای
سرویس های دوره ای

انجام سرویس های دوره ای توسط افراد متخصص، موجب جلوگیری از خرابی آسانسور می شود، چرا که تمامی قسمت ها و عملکردهای آن ها مورد بررسی قرار می گیرند. به این ترتیب علاوه بر پیشگیری از خرابی، راندمان آسانسور نیز بالا می رود، هزینه ها برای تعویض قطعات کاهش می یابد، امنیت مسافران کابین بیشتر تضمین می شود و غیره.

7. خاموش کردن فن کابین

بهتر است از فن کابین در مواقعی استفاده شود که تهویه هوا داخل کابین بسیار اهمیت دارد. روشن بودن این فن برای مدت زمان طولانی نیز می تواند به قطعات الکتریکی و سایر قطعات آسانسور آسیب بزند و حتی عمر آن ها را کاهش دهد. رعایت این مورد موجب صرفه جویی در مصرف برق نیز  می شود.

8. عدم شستشوی کابین با مواد شوینده

استفاده از این مواد، احتمال انتقال آن ها را به چاهک و چاله آسانسور بالا می برد، از این رو عملکرد صحیح آسانسور دچار اختلال می شود. پیشنهاد می شود برای تمیز کردن کابین به عنوان مهم ترین بخش آسانسور، از مواد شوینده رقیق یا شستشو آن با آب خودداری کنید. آب و مایعات، اصلی ترین علت خراب شدن آسانسور و اتصالی و خرابی در سیستم کنترل آن محسوب می شوند.

9. خاموش کردن لامپ در مواقع غیر ضروری

با انجام این کار نه تنها به جلوگیری از خرابی آسانسور کمک می کنید (چرا که فشار کمتری به قطعات الکتریکی وارد می شود)، بلکه طول عمر لامپ داخل کابین را نیز افزایش می دهید. حتی روشن بودن این لامپ برای مدت زمان طولانی احتمال آسیب به قطعات مکانیکی را نیز فراهم می کند. در نهایت با این کار در هزینه های جانبی خود نیز صرفه جویی می کنید.

10. تعویض به موقع قطعات

تعویض به موقع قطعات
تعویض به موقع قطعات

یکی از مهم ترین عوامل یک آسانسور خراب این است که خرابی یک قطعه به قطعات دیگر آسانسور گسترش می یابد. بنابراین اگر در زمان مناسب یک قطعه را تعمیر یا حتی تعویض نکنید، در مدت زمان کوتاهی مجبور می شوید این کار را برای قطعات مختلف و متعددی انجام دهید و این یعنی افزایش هزینه ها و کاهش ایمنی در استفاده از آسانسور.

در این جا انجام سرویس های دوره ای نیز می تواند منجر به تشخیص زودهنگام قطعه یا قطعات ناسالم شود.

11. استفاده از قطعات و تجهیزات باکیفیت

همانند بسیاری از دستگاه های الکتریکی و حتی مکانیکی، هر چقدر روی کیفیت اجزای و قطعات آسانسور سرمایه گذاری کنید، نه تنها از خراب شدن آن جلوگیری می کنید، بلکه می توانید برای مدت زمان طولانی تری از آن استفاده کنید. هم چنین خیالتان بابت امنیت مسافران نیز آسوده خواهد شد. این که فکر کنید تنها کابین و درب آسانسور باید باکیفیت باشد، کاملا اشتباه است، تمامی قطعات یک آسانسور برای این که راندمان و طول عمر بالایی داشته باشند، باید از کیفیت و استاندارد مناسبی برخوردار باشند.

12. عدم باز کردن درب آسانسور با دست

این کار موجب فشار وارد کردن به سیستم آسانسور می شود و خسارات جدی را به درب و حرکت بالابر آسانسور وارد می نماید. حتی اگر در آسانسور گیر افتاده اید، اصلا این کار را نکنید، چرا که مشکل را سخت تر و پیچیده تر می کنید. در این شرایط باید از دیگران کمک بخواهید یا با سوئیچ یدک، درب را باز کنید و در صورتی که هیچ یک از این روش ها برای شما امکان پذیر نبود، با آتش نشانی تماس بگیرید.

13. جلوگیری از داغ شدن موتور

یکی از عوامل تاثیر گذار در خراب شدن آسانسور، به گرم شدن ناگهانی سیستم کنترل و درایو آن باز می گردد. موتور و سایر متعلقات آسانسور معمولا در پشت بام قرار می گیرند، بنابراین در ماه های گرم سال، گرمای محیط از طریق منفذهای تهویه هوا به داخل آن ها نفوذ می کند. برای این که از این گران ترین قطعات آسانسور خود محافظت کنید، کافی است از سیستم های خنک کننده استفاده نمایید. این سیستم ها در اتاق تجهیزات آسانسور، هوای خنک را به سمت قطعاتی که در حال کار هستند (و احتمال افزایش دمای آن ها وجود دارد) انتقال می دهد.

14. عدم تکان دادن کابین به عمد

اگر این کار حتی با نیرو و فشار کمی انجام شود، در سیستم کلی آسانسور و بالابر اختلال ایجاد می کند، از جمله سیستم اتصالات، دیواره های داخلی و در نهایت به آسانسور خراب شده منتهی می شود. در برخی موارد این امر موجب می شود تا کابین از ریل و مسیر اصلی خود منحرف شود و در نهایت ممکن است به دیواره چاه برخورد کند و حتی در بدترین حالت، احتمال سقوط کابین آسانسور وجود دارد.

15. عدم استفاده از ظرفیت غیر مجاز

این امر علاوه بر خرابی آسانسور، به قسمت های مختلف آن آسیب می زند و حتی ایمنی مسافرات را کاهش می دهد. اگر کابین آسانسور بیش از ظرفیت تحمل بار آن پر شود، امکان سقوط نیز وجود دارد. بهتر است برچسب هشدار ظرفیت مجاز و تحمل بار آسانسور در داخل کابین نصب شود.

16. دکمه شاسی را یک بار فشار دهید

نباید عجله و کم حوصلگی باعث شود که این دکمه را چندین بار فشار دهید. این کار اصلا در میزان رسیدن کابین آسانسور تاثیری ندارد، شما تنها با این فشار دادن چند باره دکمه شاسی، بیشتر موجب اختلال و مشکل در آسانسور می شوید.

17. بررسی های روزانه

درست است که سرویس و نگهداری آسانسور بر عهده یک تیم متخصص و مجرب است، اما شما و افراد مسئول ساختمان می توانید با یکسری بررسی های روزانه موجب جلوگیری از خرابی آسانسور زودتر از موعد شوید. شاید ظاهر این امر ساده و بی فایده به نظر برسد، اما در افزایش طول عمر آسانسور نقش بسزایی دارد.

در واقع رفع کوچکترین نقص یا اختلال و در میان گذاشتن زود هنگام آن ها با متخصصین، موجب می شود هیچ وقت با خرابی شدید آسانسور رو به رو نشوید.

18. نگهداری گزارشات قبلی تعمیر آسانسور

این گزارش ها می توانند برای شما مانند یک کتابچه راهنمای خوب باشند تا بهتر از عملکرد و کارکرد آسانسور آشنایی پیدا کنید. به طور مثال، اگر شاسی درب آسانسور دچار مشکل شود، به این معنی است که به طور مناسب از آن استفاده نشده است. اما اگر خرابی آسانسور به موتور آن مربوط شود، این مشکل باید سریع توسط متخصصان و کارشناسان این حوزه برطرف شود تا علت اصلی آن مشخص گردد.

19. خرید آسانسور و قطعات از یک شرکت معتبر

شما وقتی آسانسور و تمام متعلقات آن را از یک شرکت معتبر متخصص تهیه می کند، نه تنها می توانید از کیفیت این سیستم مطمئن باشید، بلکه این آسودگی خیال را همیشه خواهید داشت که در صورت بروز هر گونه مشکل می توانید روی یک تیم کاربلد و با تجربه حساب باز کنید. هم چنین این شرکت معتبر همیشه روی بالاترین استانداردها و کیفیت ها تمرکز دارد و این به نفع شما و کاهش هزینه هایتان و هم چنین تضمین افرادی خواهد بود که از آسانسور استفاده می کنند.

نکات مهم در جلوگیری از خرابی آسانسورها

نکات مهم در جلوگیری از خرابی آسانسورها
نکات مهم در جلوگیری از خرابی آسانسورها

از درهای آسانسور خود مراقبت کنید

در طی سال‌های استفاده، درب‌ها آسانسور، دچار خرابی و نقص‌های زیادی می‌شوند. هر بار که آسانسور متوقف می‌شود، اپراتورهای درب حداقل دو بار فعال می‌شوند، به خصوص اگر مسافر درب‌ها را به صورت دستی باز نگه دارد. تعویض یا به روزرسانی اپراتورهای درب کار نسبتاً ساده‌ای است و شما را ملزم به خاموش کردن سیستم آسانسور خود برای مدت طولانی نمی‌کند، اما به درستی، اطمینان حاصل می‌کند که آسانسور شما به دلیل نقص در ناحیه درب‌ها خراب نشود.

میزان مصرف انرژی در آسانسور را کاهش دهید

تعداد کمی از افراد متوجه می‌شوند که آسانسورها در واقع چه میزان انرژی مصرف می‌کنند، و هر مقدار آسانسورها قدیمی‌تر باشند یا کارکرده‌تر شوند، هزینه استفاده و کار کردن آنها نیز به صورت قابل توجهی افزایش می‌یابد. راه حل ساده است، برای اطمینان از عملکرد روان‌تر و کارآمدتر و همچنین کاهش مصرف انرژی در آسانسورها، تا 74٪ از یک سیستم کنترل و درایو نسل جدید استفاده کنید. مطمئناً متوجه خواهید شد که نه تنها تفاوت در رقم قبض‌های برق ایجاد خواهد شد، بلکه سیستم آسانسور شما نیز موثرتر و قابل اعتمادتر از قبل کار خواهد کرد و همچنین، احتمال خرابی آن بسیار کمتر از پیش می‌شود.

اطمینان حاصل کنید که هیچ بخشی از آسانسور بیش از حد گرم نمی‌شود

درایو‌های آسانسور، سیستم‌های کنترل و تجهیزات به طور معمول در قسمت بالای ساختمان ذخیره می‌شوند، که به طور کلی نه گرم می‌شود و نه سرد. در نتیجه، دمای اتاق مکانیکی بسته به آب و هوای بیرون در نوسان است. در یک روز گرم خصوصاً این امکان وجود دارد که برخی از تجهیزات، بیش از حد معمول گرم شوند و خرابی رخ دهد. بهترین راه حل برای جلوگیری از این کار نصب یک سیستم خنک کننده اختصاصی برای اتاق کنترل آسانسور است. این نوع سیستم باید طوری طراحی شود که دما و رطوبت را به اندازه‌ای که در توصیه‌های شرکت سازنده آسانسور آمده نگه دارد و خطر خرابی آسانسورها به وسیله گرمای بیش از حد را کاهش دهد.

سطح کیفیت عملکرد آسانسور را مدیریت کنید

هرگونه تغییر یا تغییر در ولتاژ سیستم کل ساختمان، می‌تواند در عملکرد سیستم آسانسور شما را نیز، مختل کند، و به طور بالقوه به آن آسیب برساند. مالکان یا مدیران تأسیسات که اصولاً به میزان بیشتری این نوع مسائل را تجربه می‌کنند، باید یک بررسی کیفیت برق برای تعیین انواع اعوجاج در سیستم توزیع برق تأسیسات و ردیابی منبع انجام دهند. هرچه سیستم آسانسور قدیمی‌تر باشد، احتمال بیشتری وجود دارد که منبع اصلی تحریف قدرت باشد و بنابراین خطر خرابی بیشتر خواهد بود.

چگونه می توان با تعمیر و نگهداری روزمره از مشکلات رایج آسانسور جلوگیری کرد؟

در انواع آسانسورها، چه نوع باربری و چه نوع مسافربری، از موتورهای الکتریکی و سیستم‌های ترمز برای حرکت بالا و پایین استفاده می‌شود. این اجزا همزمان با سیستم کابل‌ها و قرقره‌هایی که بین ماشین و موتور قرار گرفته‌اند کار می‌کنند، در حالی که وزنه‌های مقابل به تعادل موتور کمک می‌رسانند. همچنین بسیاری از سیستم‌های ایمنی برای محافظت از مسافران، مواد حمل شونده و سایر اجزا، در صورت شکستن کابل اقدام به حرکت می‌کنند. به عنوان مثال، سیستم‌های کنترل الکترونیکی در ساختمان‌های بزرگ مسکونی یا تجاری از یک الگوریتم آسانسور ریاضی برای محاسبه کارآمدترین نسبت افراد مایل به بالا یا پایین رفتن بسته به زمان روز و بهترین روش برای تأمین این نیازها استفاده می ‌کنند.

نگهداری مناسب از قطعات آسانسور

آسانسورها از اجزای مختلفی تشکیل شده‌اند، بنابراین تعمیر و نگهداری معمول این قطعات برای اطمینان از عملکرد آسان و مطمئن آسانسور بسیار مهم است. اجزای موجود در آسانسور، واگن آسانسور و اتاق ماشین به یک اندازه مهم هستند، زیرا وزنه مقابل و کابین آسانسور بر روی ریل راهنما در آسانسور کار می‌کنند. وزنه برابری که وزن آن تقریباً برابر با کابین آسانسور است که همیشه نیمه پر است، میزان انرژی مورد نیاز موتور را کاهش می‌دهد.

هنگامی که فشار کمتری بر روی کابل‌ها وارد می‌شود، از آسانسور ایمن تری برخوردار خواهیم بود. و فشار کمتر بر روی کابل‌ها در واقع، به معنی کاهش فشار در ترمزها نیز هست. اکثر آسانسورها همچنین دارای یک سیستم تنظیم سرعت به نام گاورنر هستند. اگر آسانسور سرعت بیش از حد پیدا کند، بازوهای مکانیکی عظیم سیستم عامل چرخ دنده، با اعمال ترمز یا قطع برق در موتور آسانسور، سرعت آن را کم می‌کنند. موتورهای آسانسور، سوئیچ‌ها، ژنراتورها، ترمزها و همینطور کنترل‌های موجود در آسانسور، معمولاً در اتاق ماشین قرار دارند، جایی که بیشترین تعمیر و نگهداری در آنجا صورت می‌گیرد.

درایو‌های AC و DC نیز به طور مكرر برای تنظیم سرعت و موقعیت استفاده می‌شوند و باید مرتباً از نظر كارایی مطلوب بررسی شوند. هر درایو گزینه‌های کنترلی مختلفی برای اسب بخار و سرعت دارد، اما کاربرد و محیط خاص در تعیین دقیق نوع درایو مورد استفاده نقش اساسی دارد. سایر پروتکل‌های نگهداری معمول، در قراردادهای تعمیر و نگهداری آسانسور ذکر خواهند شد.

نگهداری از آسانسورها به صورت پیشگیرانه

بررسی یاتاقان‌ها، اطمینان از روانکاری و آب‌بندی مناسب و ارزیابی کفش و قرقره ترمز، همگی به اطمینان از عملکرد و ایمنی آسانسور کمک می‌کنند. لاستیک‌های شل، یاتاقان‌های خراب و غلطک‌های درب با نقاط صاف، باید به محض شناسایی تعویض شوند. همه یاتاقان‌ها باید عملکردی آرام داشته باشند و محکم بسته شوند و هیچ پیچ یا کلید شلی در آنها وجود نداشته باشد. تمام قطعات کمربند فرسوده باید در صورت لزوم تعویض یا تنظیم شوند و هرگونه بلبرینگ یا چرخ دنده‌ای که در دمای بالا کار می‌کند به صورت مداوم باید بررسی شود. یاتاقان‌های شیار باید ساکت باشند و شیارها نباید حاوی مواد خارجی باشند.

روان کننده‌ها هرگز نباید چسبناک و ضخیم شده باشند و اپراتورها باید به یک برنامه روغن کاری توصیه شده توسط سازنده عمل کنند. هسته‌ها و محورهای ترمز و همینطور ریل‌های استفاده شده با راهنماهای کشویی، طناب‌های آسانسور، آسترهای شیار غیر فلزی، چرخ دنده‌های خارجی و یاتاقان غلتکی و توپی، همه و همه باید مطابق با مشخصات سازنده به صورت منظم روغنکاری شوند.

اطمینان حاصل کردن، از وجود مهر و موم‌های آزمایش شده  و برچسب‌ها، بر عهده مالک آسانسور ویا شخص استخدام شده از طرف مالک آسانسور است. به این نکته نیز می‌توان اشاره کرد که برخی از نشت‌های مهر و موم شافت قابل قبول است. همچنین، کفش‌های ترمز آسانسور باید دارای حداقل ساییدگی باشند، سطوح قرقره باید صاف و بدون امتیازدهی بیش از حد باشد. برس‌های کربنی باید در نگهدارنده‌ها آزاد و از طول کافی برخوردار باشند.

کلام آخر

در آخر باید بگوییم، خرابی آسانسورها، به ویژه خرابی‌هایی که اشخاص را درگیر می‌کنند، بسیار خطرناک و ناخوشایند هستند. در نظر داشته باشید که محبوس شدن در آسانسور بدون توجه به نگاه شما، برای افراد عموماً یک تجربه ویرانگر و تلخ است. هیچ کسی دوست ندارد در یک فضای محدود گیر کند که نمی‌داند چطور و چگونه می‌تواند از آن خارج شود.

قانون طلایی که در مورد آسانسورها صدق می‌کند و در کاهش و یا از بین بردن احتمال خرابی‌های زودرس و غیرمنتظره آسانسورها نقش اساسی دارد، صرفاً نگهداری منظم و مستمر، بازرسی و آزمایش دوره‌ای آسانسورها در حضور متخصص واجد شرایط و مطمئن است.

با تعمیر و نگهداری مناسب و یا بهتر است بگوییم، با انجام کارهای پیشگیرانه در برخورد با آسانسورها، می‌توان به راحتی از بسیاری از مشکلات رایج در برخورد با آسانسور جلوگیری کرد و در نتیجه هزینه‌های اضافی، نیازهای کارگری و زمان خرابی را کاهش داد.

پیوند های اشتراک گذاری پست

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های تازه