قطعات آسانسور

قطعات و تجهیزات آسانسور

آسانسور ، وسیله ای است که آسایش و آرامش را به ساختمان های مسکونی ، اداری ، تفریحی و … آورده است. این وسیله ارزشمند که در اکثر ساختمان های بالای 3 یا 4 طبقه وجود دارد در عین حال که می تواند موجب آسایش و آرامش باشد ، اگر از قطعات نامرغوب در ساخت آن استفاده شود ، ممکن است موجب سلب آرامش ساکنین شود.

قطعات آسانسور به دو دسته کلی قطعات مکانیکی و قطعات الکترونیکی تقسیم بندی می شوند. که در این مقاله به توضیح در مورد هر دو دسته این قطعات خواهیم پرداخت.

شرکت های مختلفی در سراسر دنیا اقدام به طراحی و تولید قطعات آسانسور نموده اند که می توان گفت کیفیت برندهای خارجی قطعات آسانسور نسبت به تولیدات داخلی این قطعات بالاتر است اما قیمت قطعات آسانسور خارجی نیز بالاتر است و شاید نتوان تمامی قطعات را از برندهای خارجی استفاده کرد.

لازمه انتخاب صحیح قطعات آسانسور ، داشتن شناخت و آگاهی در این زمینه است اما اگر فرصت مطالعه تا انتهای این مقاله را ندارید و قصد دارید به سرعت به پاسخ پرسش های خود برسید می توانید با کارشناسان مجموعه فنی سخاوت تماس حاصل فرموده و سوالات خود را مطرح و از مشاوره های کارشناسی آن ها بهره ببرید.

قظعات آسانسور
قظعات آسانسور

همانطور که در تصویر بالا مشاهده می کنید ، آسانسور به آن سادگی که در ظاهر دیده می شود نیست و قطعات بسیار زیادی در آن به کار رفته است. در اینجا لیست کامل قطعات آسانسور که شامل قطعات الکترونیکی و قطعات مکانیکی می شود آورده ایم.

قطعات الکترونیکی آسانسور

قطعات الکترونیکی آسانسور عبارتند از :

  • تابلو فرمان
  • جعبه رویزیون آسانسور
  • باطری آسانسور
  • شستی و فتوسل آسانسور
  • تراول کابل آسانسور

قطعات مکانیکی آسانسور

قطعات مکانیکی آسانسور عبارتند از :

  • موتور آسانسور
  • سیم بکسل
  • گاورنر
  • فلکه هرزگرد
  • قلاب سربکسل
  • وزنه بتنی
  • کرپی
  • لاستیک زیر موتور
  • لاستیک زیر پیچ موتور
  • گارد گاورنر
  • کابین آسانسور

توضیحاتی در مورد قطعات آسانسور

موتور آسانسور

موتور آسانسور
موتور آسانسور

همانند سایر وسایل مکانیکی ، در آسانسورها و بالابرها نیز موتور یکی از اصلی ترین و مهم ترین قطعات به حساب می آید که وظیفه موتور آسانسور به حرکت درآوردن کابل های کششی و سیستم ضد وزنی می باشد. البته در برخی از آسانسورها که به آسانسورهای هیدرولیکی معروف هستند از مایع هیدرولیک پمپ برای بلند کردن پیستون استوانه ای مانند جک استفاده می شود.

موتور آسانسور در دو مدل گیربکس دار و بدون گیربکس وجود دارد.

بهترین برندهای موتور آسانسور عبارتند از

  • ایتال
  •  سیکور
  • مونتاناری
  • ساسی ایتالیا (آلبرتو ساسی)
  • الکمپ ایتالیا ، جم ایتالیا
  • ساسی اسپانیا
  • زیلابگ آلمان

قیمت موتور آسانسور

با توجه به نوسانات شدید قیمت ، پیشنهاد می شود برای اطلاعات دقیق از قیمت موتور آسانسور با ما تماس بگیرید.

با مطالعه مقاله درانتخاب موتور آسانسور به چه نکاتی باید توجه کرد؟ می توانید اطلاعات تکمیلی در رابطه با موتور آسانسور و انواع برندهای ذکر شده بدست آورید که در انتخاب موتور آسانسور مناسب شما را راهنمایی خواهد کرد. اما اینجا لازم به ذکر است برای داشتن یک خرید مطمئن و با اصالت ، موتور آسانسور را از مراکز معتبر تهیه نمائید.

ترمز ایمنی آسانسور

ترمز ایمی آسانسور
ترمز ایمی آسانسور

سقوط کابین آسانسور یکی از وحشتناک ترین اتفاقاتی است که ممکن است (بر اثر وارد شدن بار اضافی به کابین ) اتفاق بیفتد. اما مهندسین و طراحان قطعات آسانسور به این موضوع مهم توجه داشته و ترمز ایمنی (پاراشوت) را برای حفظ امنیت مسافرین آسانسور در چنین مواقعی طراحی و تولید کرده اند.

ترمز ایمنی یا پاراشوت که روی یوک آسانسور نصب می شود وظیفه کنترل کابین آسانسور به هنگام سقوط را بر عهده دارد. عملکرد پاراشوت به سرعت حرکت آسانسور بستگی دارد. به این صورت که اگر سرعت حرکت آسانسور از حد تعریف شده برای آن بیشتر شود ، ترمز ایمنی (پاراشوت) این مسئله را به معنی سقوط آسانسور تلقی کرده و مانند یک پدال عمل می کند و کابین را متوقف می کند.

با توجه به اینکه ترمز ایمنی وظیفه بسیار مهمی را در حفظ ایمنی مسافران آسانسور برعهده دارد می توان گفت یکی از مهم ترین اختراعات بشر در صنعت ساختمان سازی ، ساخت ترمز ایمنی آسانسور (پاراشوت) می باشد. با اختراع این وسیله امکان به کارگیری آسانسور در ساختمان های با ارتفاع زیاد امکان پذیر شد و نگرانی بابت سقوط آسانسور تا حد زیادی از بین رفت و تحولات زیادی برای ایمنی بیشتر این وسیله صورت گرفته شد که از پیشرفته ترین ترمزهای ایمنی می توان به سیستم تدریجی و هدایت کننده انعطاف پذیر گیره ای اشاره نمود.

ترمز آسانسور انواع مختلفی دارد که عبارتند از : تدریجی ، لحظه ای ، لحظه ای با اثر ضربه گیری

فلایویل آسانسور

فلایویل آسانسور
فلایویل آسانسور

اگر جهت به حرکت در آمدن آسانسور به سمت بالا به طور دستی با بار نامی ، نیرویی که مورد نیاز است کمتر از 400 نیوتن باشد ، باید بتوان سیستم محرکه را به صورت دستی کنترل نمود تا بتوان به کمک آن کابین آسانسور را به تزار طبقه رساند. این وسیله که فلایویل آسانسور نام دارد باید یک چرخ صاف و بدون برجستگی (همانند تصویر بالا) باشد.    

فلایویل باید در فضایی ماشین آلات به صورتی قرار گیرد که بتوان به راحتی به آن دسترسی داشت و بتوان به سادگی آن را تشخیص داد و در مواقع ضروری از آن استفاده نمود.

باید توجه داشت که اگر این وسیله قابل جداسازی است باید وسیله ایمنی برقی را درنظر گرفت که تا دیرترین زمانی که اتصال فلایویل به سیستم محرکه برقرار می شود ، عمل نماید.

حال اگر با توجه به تعریفی که آورده شد ، نیروی مورد نظر بیش تر از 400 نیوتون باشد ، بایستی جهت عملکرد برق اضطراری اقدامات و تمهیداتی پیش بینی گردد.

وجود فلایویل جهت انجام امور نجات اضطراری الزامی است.

محل قرار گیری فلایویل باید در یکی از مکان های زیر باشد :

  • موتورخانه
  • اطاقک ماشین آلات
  • روی تابلو (های) آزمون و عملکرد اضطراری  .

فلکه کششی اسانسور

فلکه کششی آسانسور
فلکه کششی آسانسور

فلکه کششی یا همان فلکه هرزگرد (که در تصویر بالا انواع سایزهای نمونه ای از آن را مشاهده می کنید) یکی از اصلی ترین اجزای سیستم تعلیق می باشد. این فلکه نوعی قرقره است که جهت انتقال قدرت موتور و به حرکت در آوردن سیم بکسل به کار می رود. اصطکاک بین سیم بکسل و شیارهای فلکه کششی (هرزگرد) سبب به وجود آمدن نیروی کششی می شود که در نهایت سیم بکسل را به حرکت در می آورد و به این صورت قدرت موتور منتقل شده و آسانسور به حرکت در می آید.

به محل نصب فلکه هرزگرد توجه زیادی داشته باشید زیرا بسیار مهم است و در عملکرد آسانسور تاثیر زیادی می گذارد. محل نصب فلکه هرزگرد باید به گونه ای باشد که نیروی کششی مفید توسط فلکه گیربکس ایجاد شود. همچنین حداقل میزان زاویه پیچش بدور گیربکس، صد و پنجاه درجه است و توجه کنید که فلکه هرز گرد هم راستا و هم جهت فلکه گیربکس باشد.

در مواقعی ممکن است سطح فلکه کششی (هرزگرد) دچار خوردگی و موج دار شود. دلایل خوردگی و موج دار شدن فلکه کششی (هرزگرد) عبارتند از :

  • عدم انتخاب ساختار مناسب سیم بکسل
  • عدم تناسب سختی سیم بکسل با سختی سطح شیار فلکه
  • در امتداد نبودن سیم بکسل ها
  • عدم انطباق سیم بکسل با شیارها
  • ناهمگونی کشش یکنواخت سیم بکسل های روی فلکه اصلی نسب به هم
  • ناهمگونی در شیار فلکه
  • عملکرد بد قطعات فلکه ها
  • و …

قیمت فلکه هرزگرد

در مقاله ای با عنوان قیمت فلکه هرزگرد سخاوت توضیحات بیشتری در رابطه با فلکه هرزگرد آورده ایم که مطالعه آن را به شما پیشنهاد می کنیم.

گاورنر آسانسور

گاورنر آسانسور
گاورنر آسانسور

گاورنر آسانسور یکی دیگر از قطعات آسانسور است که جهت تقویت سیستم ایمنی مورد استفاده قرار میگیرد و با توجه به نوع طراحی آن ممکن است در اتاق آسانسور و یا بالای آن قرار بگیرد. گاورنر تا زمانی که کابین با سرعت مناسب و مجاز در حال حرکت به بالا و پایین است هیچگونه عکس العملی ندارد و فقط زمانی فعال می شود که سرعت بیشتر از حد مجاز شده باشد.

این وسیله بسیار مهم همانند پاراشوت به سرعت حرکت آسانسور حساس می باشد به این معنی که اگر سرعت حرکت کابین بیشتر از حد مجاز تعریف شده باشد ، گاورنر تشخیص می دهد که کابین در حال سقوط می باشد و کابین را متوقف می کند. گاورنر به وسیله قفل مکانیکی که دارد در چند مرحله باعث توقف کابین می شود و سپس با تحریک کردن میکروسوئیچ ها باعث قطع شدن فرمان موتور می شود که این عمل به فعال شدن پاراشوت کابین شده و کابین را متوقف می نماید.

محل نصب گاورنر آسانسور

گاورنر آسانسور را معمولا در موتور خانه آسانسور و روی سقف چاه آسانسور و در نزدیکی محل شاسی موتور آسانسور نصب می کنند.

اجزای گاورنر آسانسور

اجزای گاورنر آسانسور عبارتند از :

  1. قسمت اصلی گاورنر یا فلکه بالا
  2. فلکه پایین
  3. وزنه

قیمت گاورنر آسانسور

با توجه به نوسانات شدید قیمت ، پیشنهاد می شود برای اطلاعات دقیق از قیمت گاورنر آسانسور با ما تماس بگیرید.

کابین آسانسور

کابین آسانسور
کابین آسانسور

 

کابین آسانسور یکی از ظاهری ترین قطعات آسانسور است که مسافران آن را مشاهده می کنند. این اتاقک فلزی که به آن کابین آسانسور گفته می شود بین فضای ریل ها ، توسط یک طناب فولادی که به آن سیم بکسل گفته می شود ، به صورت عمودی آویزان می باشد و جهت بالا و پایین رفتن و یا حما و نقل بار از آن استفاده می کنند. انواع مختلفی کابین آسانسور از جمله نفر بر ، باربر ، خودرو بر ، ویلچر بر و تخت بر   وجود دارد.

کابین آسانسور دارای بخش های زیر است :

  1. کف برای ایستادن مسافران ، بار ، ویلچر ، خودرو و …
  2. دیواره برای محافظت از افراد ، بار و …
  3. سقف
  4. درب

کابین آسانسور باید به گونه ای باشد که هنگام توقف در طبقات تراز بودن خود با طبقه را حفظ کند و اختلاف بین کابین و سطح طبقه نباید بیشتر از 25 میلی متر باشد.

اندازه و ابعاد استاندارد کابین آسانسور

کابین آسانسور در ابعاد و اندازه مختلف طراحی و تولید می شود و تعیین نوع مناسب کابین آسانسور به ظرفیت جابجایی آن بستگی دارد. البته باید میزان رفت و آمد روزانه آسانسور را هم مدنظر قرار داد تا بتوان کابین آسانسور مناسبی انتخاب کرد. برای جلوگیری از استفاده بیش از ظرفیت آسانسور باید مساحت کابین آسانسور را طبق استاندارد انتخاب نمود.

در جدول زیر حداقل و حداکثر مساحت مجاز داخلی کابین بر اساس ظرفیت – جرم آورده شده است :

اندازه و ابعاد استاندارد کابین آسانسور
اندازه و ابعاد استاندارد کابین آسانسور

در جدول زیر حداقل و حداکثر مساحت مجاز داخلی کابین بر اساس تعداد نفرات آورده شده است :

مشخَصات کابین آسانسور
مشخَصات کابین آسانسور

قسمت های مختلف کابین آسانسور

کابین آسانسور از کف ، سقف ، بدنه ، دکمه های اضطراری ، سیستم روشنایی  و سیستم تهویه  تشکیل شده است اما برخی از آسانسورها مجهز به تلفن ، رادیو ، موسیقی ، کولر ، نورپردازی و … نیز هستند.

معمولاً جنس کابین از ورق های گالوانیزه می باشد اما در برخی موارد نیز بدنه کابین آسانسور را از شیشه می سازند.

وزنه تعادل آسانسور

 

وزنه تعادل آسانسور
وزنه تعادل آسانسور

کابین آسانسور به تنهایی تعادل ندارد و برای حفظ تعادل به وزنه ای نیاز دارد که به آن وزنه تعادل می گویند. این وزنه برای ایجاد تعادل در کابین باید ابتدا خودش تعادل داشته باشد (و همانطور که در تصویر مشاهده می کنید این وزنه به قرقره هایی و طناب هایی متصل شده است). خارج نشدن طناب ها از شیارهای فلکه از نکات بسیار مهمی است که باید به آن توجه داشت و باعث حفظ تعادل در وزنه تعادل می شود.

نحوه عملکرد وزنه تعادل آسانسور
نحوه عملکرد وزنه تعادل آسانسور

این طناب ها که اغلب از جنس فولاد یا زنجیرهای فولادی با زنجیرهای غلتکی هستند باید به حدی مقاومت داشته باشند که بتوانند وزن کابین آسانسور و وزنه تعادل را به خوبی تحمل کرده و آن ها را آویزان نگه دارند. از این رو تعداد رشته های طناب با معیارهایی از جمله نسبت تبدیل ، ظرفیت اسمی ، جرم کابین و جرم طناب سنجیده می شود.

وزن وزنه تعادل آسانسور معمولاً  35 کیلوگرم می باشد و جنس آن غالباً بتن با روکش پلاستیکی می باشد. سازه قاب وزنه باید طوری محکم و قوی ساخته شده باشد که در صورت قرار گیری وزنه ها درون آن و حرکت کردن و ایستادن ناگهانی آن در هنگام عمل کردن ترمز اضطراری(پاراشوت) هیچ گونه شکستگی رخ ندهد و هرگز وزنه های درون آن به بیرون از قاب وزنه راه نیابند. تعداد وزنه تعادل آسانسور نیز به وزن کابین بستگی دارد. در آسانسورها فضایی که به وزنه تعادل اختصاص می دهند 30 سانتی متر می باشد.  فرمول بدست آوردن وزن وزنه تعادل به صورت زیر است :

وزن کابین + نصف وزن کلی ظرفیت نفرات درون کابین.

سیم بکسل

سیم بکسل آسانسور
سیم بکسل آسانسور

یکی از موارد مهم در مونتاژ آسانسور ، سیم بکسل آسانسور می باشد. انتخاب و خرید سیم بکسل مناسب برای آسانسور از امور بسیار حائز اهمیت در تعیین کیفیت آسانسور می باشد. سیم بکسل آسانسور از دسته های سیم که حول سیم مرکزی پیچیده شده است و سپس این دسته سیم ها حول مغزی (هسته) فیبری یا فولادی که شامل چند لایه سیم است (wire)پیچیده می شوند ، ساخته می شوند.

معمولاً از فولاد و آلیاژهای آن برای تولید سیم بکسل ها استفاده می کنندکه این سیم بکسل ها دارای استانداردهایی هستند. جنس هر یک از این سیم ها از فولادی است که به روش کوره الکترونیکی و یا سایر روش ها تولید می شود.

انواع سیم بکسل در آسانسور

  • سیم بکسل های هسته فیبری (FC)
  • سیم بکسل های هسته فولادی (IWRC)

رشته ها در سیم بکسل آسانسور چه ساختاری دارند ؟

در سیم بکسل های آسانسور ، ساختارهای مختلفی وجود دارد که عبارتند از :

  1. مدل سیل (s)
  2. مدل ورینگتون (w)

ویژگی های سیم بکسل ایده آل

سیم بکسل های آسانسور زمانی ایده آل محسوب می شوند که توانایی انعطاف بیشتری داشته باشند. هم چنین عدم ایجاد چین خوردگی در سیم بکسل آسانسور به هنگام عبور از فلکه هرزگرد ، یکی دیگر از معیارهای ایده آل بودن سیم بکسل می باشد. که برای هرکدام راه حل هایی وجود دارد تا بتوان سیم بکسل ایده آلی تولید نمود.  

برای جلوگیری از چین خوردگی می باید تک سیم های آن با قطر بیشتر و با مقدار تحمل تنش کششی بیشتری ساخته شوند. از طرفی تنش خستگی بیشتری را باید تحمل کنند برای این منظور باید سیم بکسل نرم بوده و نباید زیر بار اعمالی کش بیاید. برای همین فولاد مصرفی و ترکیب تک سیم های آن و مقطع آن ها از اهمیت خاصی برخوردار است و از سویی قیمت تمام شده آن باید کم باشد.

زنجیر یا سیم بلکسل جبران

زنجیر یا سیم بکسل جبران آسانسور
زنجیر یا سیم بکسل جبران آسانسور

در ساختمان هایی که ارتفاع آن ها زیاد است ، آسانسورها نیازمند هستند حرکت بیشتری داشته باشند و همین امر موجب افزایش وزن تجهیزات شده و فشار بیشتری را به کابین و سایر قطعات آسانسور وارد می کند. به همین دلیل جهت بهبود عملکرد آسانسور در ساختمان های مرتفع بایستی از سیم بکسل جبران استفاده کرد تا به وسیله آن بتوان تعادل کابین آسانسور را حفظ نمود.

نکته مهم این است که میزان حفظ تعادل کابین آسانسور با مقدار طول چاه آسانسور و همچنین تعداد رشته های سیم بکسل (که برای جابجایی و حرکت کابین آسانسور استفاده می شود) رابطه عکس دارد. برای رفع چنین حالتی از زنجیر جبران استفاده میشود. زنجیر جبران میتواند در دو سمت قاب وزنه و همچنین کابین آسانسور تعادل مکانیکی و دینامیکی را ایجاد کند. برای به وجود آوردن چنین تعادلی با کمک زنجیر جبران باید یک سمت زنجیر جبران زیر کادر وزنه تعادل و سر دیگر آن زیر کابین آسانسور نصب شود.

انواع سیم بکسل جبران

سیم بکسل جبران در انواع مختلفی طراحی و تولید می شود که عبارتند از :

  1. زنجیر جبران دارای روکش پلاستیکی معمولی
  2. زنجیر جبران کابلی که دارای روکش باتونی پی وی سی
  3. زنجیر جبران کنف دار

سری استپ

سری استپ در آسانسور
سری استپ در آسانسور

سری استپ یکی دیگر از قطعات الکترونیکی آسانسورها می باشد که جهت ایمنی به کار می رود و وجود آن برای همه آسانسورها ضروری و واجب است. سری استپ که در تصویر بالا یک نمونه از آن را مشاهده می کنید به هنگام بروز خطر وارد عمل شده و وظیفه هداست دستگاه به وضعیت امن را برعهده دارد.

سرس استپ ها در انواع و طرح های مختلفی طراحی می شوند اما رایج ترین نوع سری استپ ها همین نمونه ای است که در تصویر مشاهده می کنید و به آن سری استپ قارچی می گویند.

سری استپ های آسانسور معمولاً بر روی پاراشوت ، گاورنر ، تابلو فرمان ، جعبه رویزیون ، روی کابین ، فلکه انتهایی چاه در بالاترین و پایین ترین نقطه مسیر حرکت کابین در داخل چاه برای شرایط اضطراری و برای دسترسی بهتر سرویسکار در زمان سرویس آسانسور نصب می گردد.

سری استپ چه زمانی فعال می شود ؟

سری استپ در شرایط مختلف از جمله افزایش سرعت کابین ، خارج شدن کابین از حد بالا و پایین مسیر و … ممکن است فعال شود که با ارسال سیگنال به تابلو فرمان ، قطع جریان برق موتور آسانسور توسط تابلو فرمان را به دنبال دارد و در نهایت منجر به توقف آسانسور می گردد.

فتوسل آسانسور

فتوسل آسانسور
فتوسل آسانسور

فتوسل آسانسور ، یکی دیگر از اجزایی است که جهت ایمنی آسانسور به کار برده می شود. فتوسل ها به نوعی سنسورهایی گفته می شود که در آسانسور وظیفه مشخص کردن وضعیت کابین آسانسور را برعهده دارد. که در اغلب آسانسورها یکی از مهم ترین سنسورهایی که ورود و خروج را کنترل می کند ، فتوسل یا چشم الکترونیکی است.

در عین حال که فتوسل عملکرد بسیار ساده ای دارد اما کار مهمی را انجام می دهد. حالتی را تصور کنید که با وجود مانع آسانسور شروع به حرکت نماید ، چه اتفاقی برای کابین و افراد داخل کابین و حتی مانع رخ خواهد داد؟ به همین علت وجود فتوسل یکی از موارد ضروری و مهم برای هر آسانسوری می باشد. فتوسل ابتدا با تشخیص وجود موانعی مثل اشیاء ، انسان و … مانع از بسته شدن درب آسانسور می شود و از طریق سیستم سخنگوی آسانسور این مورد را به اطلاع می رساند و به این صورت ایمنی مسافران یا بارها را تامین می نماید.  

انواع فتوسل آسانسور

در آسانسورها می توان انواعی از فتوسل ها را استفاده نمود که دو مدل از این فتوسل ها عبارتند از :

  • فتوسل نقطه ای یا چشمی
  • فتوسل پرده ای

دستگاه سخنگوی آسانسور

دستگاه سخنگوی آسانسور
دستگاه سخنگوی آسانسور

دستگاه سخنگوی آسانسور که نمونه ای از آن را در تصویر بالا مشاهده می کنید ، جهت اطلاع رسانی طبقات ، وجود مانع و … به کار برده می شود. این دستگاه ها دارای قابلیت برنامه ریزی و انتخاب موزیک برای انواع سلایق بوده تا در هنگام استفاده از آسانسور دقایق آرامی را برای مسافران فراهم آورد.

تنظیماتی که می توان در دستگاه سخنگو آسانسور انجام داد عبارتند از  :

  • انتخاب پخش یک صوت یا تعویض اتوماتیک اصوات موسیقی در هر گروه
  • امکان انتخاب گوینده یا زبان اعلام طبقه
  • انتخاب گوینده (خانم یا آقا)
  • در برخی از دستگاه های سخنگوی آسانسورمی توان زبان های انگلیسی یا ترکی (خانم یا آقا) را نیز انتخاب نمود.
  • انتخاب پیام خوش آمد گویی ، اطلاع رسانی و …

فن و روشنایی کابین

فن و روشنایی کابین آسانسور
فن و روشنایی کابین آسانسور

فن و روشنایی کابین آسانسور ، سیستم های الکترونیکی و مهمی در آسانسور هستند که جهت رفاه حال مسافران و تامین آسایش آنان به کار برده می شود.

از آن جایی که روشنایی مطلوب آسانسور موجب رضایت مسافران می شود بنابراین بایستی توجه لازم را به این امر مهم داشته باشیم. و حداقل 50 لوکس را در کف آسانسور و روی نمراتور داشته باشیم. هم اکنون بهترین نوع لامپ های روشنایی که در آسانسورها استفاده می شوند ، لامپ های LED هستند که ضمن تامین روشنایی مطلوب ، مقدار انرژی برق کمتری را مصرف می نمایند. سیم کشی برای روشنایی آسانسور به صورت موازی انجام می شود تا اگر یکی از لامپ ها به هر دلیلی قطع شد ، سایر لامپ ها روشن بمانند و باعث ترس مسافران نشود.

فن کابین آسانسور
فن کابین آسانسور

فن آسانسور یکی از موارد مهم و تاثیر گذار در آسایش و آرامش مسافران آسانسور ، مخصوصاً در آسانسور ساختمان های بسیار مرتفع می باشد. در ساختمان هایی که تردد افراد زیاد است نیز باید تهویه مناسبی برای آسانسور در نظر گرفت.

برای انتخاب یک فن مناسب ، باید به ویژگی های زیر دقت نمود :

  • تهویه مناسب
  • صدای کم
  • مصرف پایین
  • تعمیر آسان
  • قیمت مناسب

در صورت نداشتن هریک از ویژگی های فوق بهتر است موارد دیگری از فن را بررسی کنید تا انتخاب بهتر و مطمئن تری داشته باشید. کارشناسان مجموعه ما در این زمینه می توانند مشاوران بسیار خوبی برای شما باشند تا از اتلاف وقت ، انرژی و پول شما جلوگیری شود.

سنسور اورلود

سنسور اورلود آسانسور
سنسور اورلود آسانسور

وزن بار یا افرادی که درون کابین آسانسور قرار گرفته اند نباید از حد مجاز بیشتر شود به همین منظور سنسوری جهت سنجیدن این معیار درنظر گرفته اند که به آن سنسور وزن می گویند. این سنسور در مواقعی که وزن بیشتر از حد مجاز باشد فعال می شود و از حرکت آسانسور ممانعت می کند که این سنسور نیز جهت ایمنی و جلوگیری از اتفاقاتی نظیر سقوط کابین آسانسور به کار می رود. بر اساس استانداردهای بین المللی کلیه آسانسورها بایستی سنسور وزن داشته باشند.

درب آسانسور

درب آسانسور
درب آسانسور

درب آسانسور یکی از اجزاء ظاهری آسانسور است که علاوه بر ایمنی ، جنبه تزئینی نیز دارد. به همین علت باید در انتخاب نوع ، رنگ ، جنس و … آن دقت نمود. هم چنین در نصب آن نیز دقت لازم را داشته باشید زیرا وجود کم ترین اشکالی در نصب درب آسانسور ممکن است در آینده هزینه و دردسرهای زیادی را برای شما داشته باشد.

هر آسانسور دارای دو نوع درب است که عبارتند از :

  1. درب طبقه
  2. درب کابین
  3. درب طبقه

درب طبقه آسانسور که به دو صورت درب های لولایی و درب های تمام اتوماتیک وجود دارد ، وظیفه محافظت از مسافرین را دارد تا به درون چاه آسانسور سقوط نکنند. درب لولایی به نوعی از درب طبقه گفته می شود که افراد می بایستی با دست خود درب را باز کنند و درب تمام اتوماتیک به نوعی از درب طبقه گفته می شود که افراد دخالتی در باز کردن آن ندارند.

درب کابین آسانسور

به دربی که روی کابین نصب می شود و همیشه از نوع اتوماتیک هستند ، درب کابین گفته می شود.

انواع درب آسانسور

درب آسانسور از نظر مکانیکی به سه دسته کلی زیر تقسیم بندی می شود :

  1. درب ساده
  2. درب نیمه اتوماتیک
  3. درب تمام اتوماتیک

ضربه گیر (بافرها)

ضربه گیر آسانسور
ضربه گیر آسانسور

برای اینکه کابین یا وزنه تعادل به کف چاهک اصابت نکند و بتوان آن ها را کنترل کرد از ضربه گیر آسانسور استفاده می کنند. ضربه گیر آسانسور که در تصویر مشاهده می کنید ، وسیله ای ارتجاعی است و آن را به گونه ای طراحی می کنند تا بتواند بخشی از انرژی جنبشی کابین را از بین ببرد.

انواع ضربه گیر آسانسور

ضربه گیر آسانسور انواع مختلفی دارد که می توان بر اساس نیاز یکی از آن ها را انتخاب نمود. این انواع ضربه گیر آسانسور در دو دسته کلی تقسیم بندی می شوند که عبارتند از :

  1. جمع کننده انرژی
  2. مستهلک کننده  انرژی
  3. ضربه گیر آسانسور جمع کننده انرژی

از انواع این ضربه گیر می توان به ضربه گیر پلی اورتان پلاستیکی و ضربه گیر فنری اشاره نمود.

ضربه گیر آسانسور مستهلک کننده انرژی

از انواع این ضربه گیرها می توان به ضربه گیر های هیدرولیک اشاره نمود.

ریل آسانسور

ریل آسانسور
ریل آسانسور

اجزای فلزی که نمونه ای از آن را در تصویر بالا مشاهده می کنید را ریل راهنما آسانسور می گویند. این اجزای فلزی که مقطع T شکل دارند برای هدایت کابین یا وزنه تعادل استفاده می شوند. دلایل استفاده از ریل به شرح زیر است :

  • هدایت کابین و وزنه تعادل در حرکت عمودی
  • به حداقل رساندن حرکت افقی
  • مقاومت در برابر نوسانات کابین ناشی از نیروهای خارج از مرکز
  • امکان توقف کابین در هنگام فعال شدن مکانیزم ترمز ایمنی

مشخصات ریل راهنما

  • نحوه نام گذاری ریل ها در ایران با سایر برندها در کشورهای دیگر متفاوت است ولی در ایران با نمادهای T5,T9,T16 نام گذاری می کنند.
  • هر شاخه از این ریل ها 5 متر می باشد.  که به وسیله 8 پیچ و یک صفحه به یکدیگر متصل می شوند.
  • به جای این که از لیزر ( که روش مناسبی برای این کار نیست ) جهت شاقول استفاده شود ، با استفاده از ریسمان ریل ها را شوقول می کنند.
  • در صورتی که ریل ها در محل اتصال به یکدیگر جلو یا عقب بودند بایستی آن ها را صاف نمود تا کاملاً یکسان باشند.
  • جنس ریل ها از فولاد ST-37 می باشد و نباید هیچگونه تابی داشته باشند و هم چنین کاملا صاف و صیقلی باشند.
  • اگر ریل با ورق فرم داده شده باشد مورد تایید نیست.
  • جوشکاری ریل ها به هریک از اجزا از جمله براکت یا ساختمان و یا به همدیگر ممنوع است.

کفشک آسانسور

کفشک آسانسور
کفشک آسانسور

برای ایجاد حرکتی نرم در کابین و هم چنین وزنه تعادل از کفشک آسانسور (که نمونه ای از کفشک را در تصویر بالا مشاهده می کنید) استفاده می شود. این قطعه که یکی از مهم ترین قطعات مکانیکی آسانسور می باشد ، زمانی که آسانسور به حرکت در می آید ، بر روی ریل ها به لغزش درآمده و باعث نرم بودن حرکت کابین و وزنه تعادل می شود. در تمامی آسانسورها استفاده از کفشک الزامی است زیرا وظیفه بسیار مهم که نرم بودن حرکت کابین و وزنه تعادل است ، تنها بر عهده این قطعه می باشد.

برندهای مختلفی در داخل ایران و هم چنین خارج از کشور به تولید کفشک آسانسور پرداخته اند که برندهای داخلی کفشک آسانسور نیز از کیفیت مطلوبی برخوردارند که جهت کسب اطلاعات بیش تر در این زمینه می توانید با کارشناسان مجموعه ما در تماس باشید.

انواع کفشک آسانسور

کفشک آسانسور نیز مانند سایر قطعات آسانسور تقسیم بندی خاص خود را دارد. اما به طور کلی کفشک آسانسور را در دو نوع غلطکی و لغزشی تقسیم بندی کرده اند که در ادامه به توضیح هر یک از این دو مدل می پردازیم.

کفشک غلطکی

کفشک غلطکی نوعی از کفشک آسانسور می باشد که دارای بدنه ای فلزی است و غلطک ها روی آن قرار گرفته اند. کفشک غلطکی از طراحی خاصی برخوردار است (نمونه از کفشک غلطکی را در تصویر زیر مشاهده می کنید: )

کفشک قلطکی آسانسور
کفشک قلطکی آسانسور

به واسطه فنرهای جلو برنده ای که پشت هرکدام از این غلط ها قرار گرفته است ، غلطک ها به ریل آسانسور می چسبد. رولر کفشک غلطکی از جنس پلی اورتان است و غلطک ها بر روی بلبرینگ هایی روغن کاری شده قرار می گیرند و می چرخند. این کفشک بر روی ریل های خشک حرکت نموده و گارد فلزی روی رول ها از غلطک محافظت می نماید.

کفشک های غلطکی آسانسور در آسانسورهایی که با سرعت بالایی حرکت می کنند بسیار مناسب است تا بتوان حرکت کابین نرمی را داشت.

نکته : لازم به ذکر است که تعداد چرخش این رول ها نباید از 450 دور در دقیقه بالاتر رود.

کفشک لغزشی آسانسور

 

کفشک لغزشی آسانسور
کفشک لغزشی آسانسور

دومین نوع کفشک آسانسور ، کفشک لغزشی است که این نوع کفشک (که در تصویر زیر نمونه ای از آن را مشاهده می کنید) ، غالباً برای سرعت های پایین مورد استفاده قرار می گیرد. (حدوداً 2 متر بر ثانیه)

زمانی که قصد استفاده از کفشک لغزشی را دارید لازم است بدانید که حتماً بایستی ریل های آسانسور را روغنکاری نمائید تا اصطکاک کم شده و لغزش بهتر صورت پذیرد زیرا اصکاک لغزسی ، باعث ایجاد مقاومت می گردد و به وسیله روغنکاری می توان این مقاومت را کم یا از بین برد. که امروزه این کار بسیار راحت شده و با استفاده از روغنکاری  کننده های خودکار با روغن گریس عمل لغزش بهتر صوت می گیرد. اما هنوز هم بایستی توجه داشت که به صورت مرتب ریل ها را روغنکاری و تمیز نمود.

چرا کفشک آسانسور مهم است؟

همه ما به دنبال دستیابی به قطعات با کیفیت جهت نصب آسانسوری با حداکثر سطح کیفی هستیم بنابراین سعی داریم قطعات آسانسور را به درستی شناخته و از آن ها بهره کافی را ببریم به همین منظور لازم است بدانید که کفشک به این خاطر بسیار مهم است که علاوه بر وظیفه اصلی خود که حرکت نرم کابین و وزنه تعادل است ، سطح کیفی آسانسور را نیز بالا می برد. به همین خاطر انتخاب کفشک آسانسور مناسب یکی از مواردی است که در تعیین سطح کیفی آسانسور تاثیر بسزایی دارد.

همانطور که می دانیم ریل های آسانسور در نقاطی به یکدیگر متصل می شوند که وجود این نقاط در ریل ها سبب ایجاد ارتعاشاتی در حرکت کابین و وزنه تعادل می شود. از بین بردن این ارتعاشات به نرم کردن ححرکت کابین می انجامد که این وظیفه کفشک آسانسور می باشد.

تنظیم نمودن فنر کفشک در هر دوره از سرویس آسانسور امری واجب و ضروری است که فقط یک سرویکار ماهر می تواند آن را به درستی انجام دهد. به همین منظور بایستی علاوه بر انتخاب کفشک مناسب ، از مهارت سرویس کار آسانسور خود نیز مطمئن باشید.

معمولاً آسانسورها برای کابین 4 کفشک و برای وزنه تعادل نیز اط 4 کفشک استفاده می کنند.

مگنت درباز کن

مگنت در باز کن آسانسور
مگنت در باز کن آسانسور

مسئله ای که همه افراد متجه آن شده اند کششی است که در هنگام بسته شدن درب آسانسور وجود دارد. این کشش توسط وسیله ای به نام مگنت درباز کن (که در تصویر بالا نمونه ای از آن را مشاهده می کنید) ایجاد می گردد. این وسیله از یک سیم پیچ مغناطیسی ، یک اهرم و یک جک ساخته شده است و بر روی کابین و طرف قفل ایمنی درب طبقات نصب می گردد و به این صورت ، هنگام رسیدن به طبقات با فشار این مگنت ، قفل درب باز می شوند .

هرگاه کابین مقابل طبقه ای که در آن توقف دارد برسد ، مگنت درب باز کن هم زمان با آسانسور از کار افتاده و اهرم آن که تحت فشار جک عمل می کند اهرم قفل را به عقب رانده و زبانه قفل از لنگه در بیرون آمده و اجازه باز شدن درب را می دهد .

انواع مگنت درب باز کن

مگنت درب باز کن در آسانسورها در دو مدل وجود دارد :

  1. درب های معمولی لولایی : در این نوع درب ها یک دستگاه کوچک فلزی با سیم پیچ و هسته متحرک که روی کابین نصب میشود وظیفه باز کردن درب را بر عهده دارد.
  2. درب های اتوماتیک کشویی ، تلسکوپی : در این نوع درب ها در آسانسور های با درب اتوماتیک وظیفه باز و بستن درب به عهده یک موتور الکتریکی میباشد.این موتور در سیستم های جدید 24 ولت dc میباشدولی در سیستم های قدیمی از موتورهای 3 فاز 110 یا 380 استفاده میشده.

جعبه ریوزیون

جعبه ریوزیون آسانسور
جعبه ریوزیون آسانسور

جعبه رویزیون دستگاهی است که مسئولیت برقراری ارتباط بین اتصالات الکتریکی روی کابین با تابلو کنترل آسانسور را بر عهده دارد. معمولاً کاربرد این جعبه زمانی به چشم می آید که آسانسور در حال نصب است و یا سرویس کار آسانسور برای انجام برخی سرویس ها بر روی سقف کابین آسانسور ایستاده است.

درون یک جعبه رویزیون ترمینال هایی نصب شده است که به وسیله این ترمینال ها عمل برقراری ارتباط با تابلو کنترل آسانسور انجام می شود. این ترمینال ها اغلب دارای برچسب هایی جهت تعیین مشخصات سیم های ورودی می باشد.

جعبه سه فاز آُسانسور
جعبه سه فاز آُسانسور

جعبه رویزیون دارای یک کلید می باشد که سرویس کار آسانسور با فعال کردن این کلید در ابتدا ، کلیه فرمان های آسانسور از جمله کلیدهای شستی های احضار داخل کابین و شستی های طبقات را در اختیار خود می گیرد و عملاً آسانسور فقط از طریق جعبه ریوزیون کنترل می شود.

روی جعبه رویزیون کلیدهایی جهت کنترل آسانسور قرار دارد که عبارتند از :

  1. کلید استپ ( توقف ) STOP
  2. کلید جهت بالا UP
  3. کلید جهت پائین DOWN
  4. کلید خارج شدن آسانسور از مدار سرویس دهی
  5. کلید فعال شدن آسانسور و خارج شدن از مد رویزیون NORMAL
  6. کلید روشنایی در بعضی از رویزیون ها که روشنایی در آن تعبیه شده است به همراه پریز برق تلفن
  7. سیستم CODE required Car یا همان Car Codec آسانسورهای ویژه آسمان خراشها

نمایشگر اعداد آسانسور

نمایشگر اعداد آسانسور
جعبه سه فاز آُسانسور

همانطور که در تصویر مشاهده می کنید و در تمامی آسانسورها دیده اید نمایشگر اعداد آسانسور در داخل و بیرون آن (شستی احضار) وجود دارد. که دستگاه بیرونی (شستی احضار) جهت تقضای آسانسور به طبقه مورد نظر می باشد و اعدادی که نمایش داده می شود بیانگر این است که آسانسور در حال حاضر در کدام طبقه قرار دارد.

دستگاه داخلی نیز دارای دکمه هایی جهت اعمالی چون انتخاب طبقه مورد نظر ، توقف ، بستن درب و … می باشد. به این کلید ها که روی پنلی خاص درون کابین آسانسور قرار گرفته اند ، شاسی داخلی کابین می گویند که شاسی های داخل  آسانسور به صورت تمام قد و نیم قد تولید می گردد.

شستی های آسانسور

پنل شاسی آسانسور را از نظر نوع دکمه ها به انواع زیر تقسیم بندی می کنند :

  1. شاسی با دکمه های لمسی از جنس شیشه یا استیل
  2. شاسی با دکمه های فشاری از جنس استیل یا ترکیب آن با پلاستیک
  3. احضار کابین آسانسور با کارت یا شماره رمز و اثر انگشت

متدوال ترین نوع که همه افراد استفاده از آن را ترجیح می دهند و از نظر هزینه ساخت و نگهداری نیز مقرون به صرفه تر است ، مدل دوم بعنی دکمه های فشاری است که در مورد جنس هم بیشتر از جنس استیل استفاده می کنند تا مقاومت بالاتری را داشته باشند.

شستی احضار

دکمه احضار آسانسور
دکمه احضار آسانسور

به کلیدی که افراد برای استفاده از آسانسور در هر طبقه از آن استفاده می کنند اصظلاحاً شستی احضار می گویند. این کلید که در زیبایی آسانسور تاثیر زیادی دارد تمامی مشخصاتی که در مورد دکمه های داخلی آسانسور گفته شد را دارد.

میکروسوئیچهای مربوط به آسانسور

میکروسوئیچ های مربوط به آسانسور
میکروسوئیچ های مربوط به آسانسور

میکروسوئیچ به یکی از قطعات بسیار مهم در صنعت برق گفته می شود که برای عملیات کلید زنی از آن استفاده می کنند. و از این قطعه در زمینه های مختلف صنعتی و خانگی بهره های زیادی برده می شود.

به طور کلی میکروسوئیچ ها به دو دسته اصلی تقسیم می شوند که عبارتند از :

  1. کم کارکرد برای استفاده در وسایل خانگی
  2. پرکارکرد برای استفاده در لوازم صنعتی

میکروسوئیچ های صنعتی در مقایسه با میکروسوئیچ هایی که در وسایل خانگی مورد استفاده قرار می گیرند از عمر مفید بیشتری برخوردارند. هم چنین میکروسوئیچ هایی که در وسایل صنعتی (که آسانسور یکی از این وسایل صنعتی محسوب می شود) دارای مشخصاتی از جمله IP65 هستند.

به عنوان مثال استفاده هایی که از میکروسوئیچ ها در لوازم خانگی دارند می توان به اینترلاک درب لباسشویی یا درب مایکروویو ، تشخیص سکه در دستگاه های سکه ای ، لیمیت سوئیچ داخل دستگاه کپی برای تشخیص جمع شدگی کاغذ و …. اشاره نمود.

میکروسوئیچ آسانسور که یکی از قطعات مهم در آسانسور می باشد که جهت جلوگیری از خطرات احتمالی برخورد کابین یا سقف آسانسور به زمین ، در ابتدا و انتهای چاله آسانسور نصب می گردد. هم چنین از میکروسوئیچ ها در آسانسور جهت تشخیص بین طبقات برای شناسایی هر طبقه استفاده می شود.

انواع میکروسوئیچ آسانسور

میکروسوئیچ هایی که در آسانسورها استفاده می شود در دو نوع غلطکی و پروانه ای هستند.

شیر اطمینان (در آسانسورهای هیدرولیک)

شیر اطمینان آسانسور
شیر اطمینان آسانسور

شیر اطمینان برای شکستن فشار روغن به کار می رود. محل نصب آن در بخش پاوریونیت بوده و در کنار شیرهای کنترل قرار دارد. این شیر به گونه ای تنظیم شده است که حداکثر فشار تولید شده توسط پمپ هرگز در سیستم بیش از 140 درصد فشار نامی آن شود.

در آسانسورهای هیدرولیک ، برای شکستن فشار روغن از شیر اطمینان (Rupture Valve)  استفاده می کنند و این شیر را طوری تنظیم می کنند که حداکثر فشار تولید شده توسط پمپ هرگز در سیستم بیش از 140 درصد فشار نامی آن شود. به عنوان مثال اگر فشار نامی هیدرولیکی 40 بار باشد ، شیر فشار شکن در 56 بار وارد عمل شده و فشار اضافی را که به سیستم به هر دلیلی تولید شده است را فوراً تخلیه می کند.

محل قرار گیری و نصب شیر اطمینان در آسانسورهای هیدرولیک در بخش پاوریونیت و در کنار شیرهای کنترل می باشد.

اگر از زمانی که شیر اطمینان شروع به عمل می کند تا پایان کار آن بیش تر از 30 ثانیه به طول بیانجامد ، فشار روغن کاملاً به حد مجاز سیستم پایین آمده و آسانسور خاموش می گردد.

البته در استانداردهای جدیدی که شاهد آن ها هستیم در آسانسورهای هیدرولیک علاوه بر شیر اطمینان از ترمز اطمینان (که قبلاً توضیح داده شد) یا همان پاراشوت نیز استفاده می گردد.

جک (در آسانسورهای هیدرولیک)

جک آسانسور های هیدرولیک
جک آسانسور های هیدرولیک

یکی دیگر از قطعات آسانسور که در آسانسورهای هیدرولیکی مورد استفاده قرار می گیرد ، جک است. جک انواع مختلفی دارد که یک نمونه از جک آسانسور را که مخصوص آسانسورهای هیدرولیکی است را در تصویر بالا مشاهده می کنید. وظیفه جک ها در آسانسورها ، تبدیل نیروی هیدرولیک یا سیال روغن به نیروی مکانیکی می باشد.

نصب جک در آسانسورها امری مهم و حساس است زیرا تعویض یا تعمیر جک ها پس از نصب در چاهک آسانسور کار بسیار سخت و هزینه بری می باشد. بنابراین بهتر است که از ابتدا در انجام این کار (از انتخاب جک مناسب ، با کیفیت و استاندارد تا نصب آن) طبق اصول کار انجام گردد.

جک آسانسورهای هیدرولیکی

جک آسانسورهای هیدرولیکی از دو بخش کلی سیلندر و پیستون تشکیل شده است.

سیلندر : محفظه ای محک و مقاوم است که بخش خارجی آن بایستی در برابر ضربه و خوردگی مقاومت کافی را داشته باشد و بخش داخلی آن بایستی سطحی کاملاً صاف و صیقلی داشته باشد.

پیستون : پیستون به استوانه ای گفته می شود که داخل سیلندر قرار می گیرد و با افزایش و کاهش فشار روغن بالا و پایین می شود.

انواع جک آسانسورهای هیدرولیکی

در آسانسورهای هیدرولیکی دو نوع جک ممکن است مورد استفاده قرار گیرد :

  1. جک مستقیم
  2. جک غیر مستقیم
  3. نصب جک آسانسور هیدرولیکی

در آسانسورهای هیدرولیکی جک را به دو صورت می توان نصب نمود :

  1. جک هیدرولیک با عملکرد کناری (Indirect)
  2. جک هیدرولیک با عملکرد مستقیم (Direct central)

پاوریونیت (در آسانسورهای هیدرولیک)

پاوریونیت در آسانسور های هیدرولیک
پاوریونیت در آسانسور های هیدرولیک

در آسانسورهای هیدرولیکی دستگاهی به نام پاوریونیت (که نمونه ای از آن را در تصویر بالا مشاهده می کنید) وظیفه تامین انرژی جهت به حرکت در آوردن کابین آسانسور را بر عهده دارد. این دستگاه که بخش نسبتاً کوچکی از آسانسور را دارد جعبه فلزی محکمی است که اجزای بسیاری در داخل و روی آن قرار دارد.

به طور کلی اجزای تشکیل دهنده پاوریونیت عبارتند از :

  • محفظه (تانک) روغن
  • گروه شیرها
  • موتور و پمپ هیدرولیک
  • لوازم و تجهیزات داخلی و جانبی

قیمت پاوریونیت

اگر در خرید پاوریونیت با اختلاف قیمت های زیادی مواجه شده اید و همین موضوع شما را سردرگم کرده است بهتر است بدانید که در ساخت پاوریونیت هیدرولیک (با توجه به اینکه قطعات مختلفی در پاوریونیت وجود دارد) می توان از برندهای متفاوتی استفاده نمود و همین امر در تعیین قیمت پاوریونیت بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

برای اطلاعات بیشتر در مورد قیمت پاوریونیت یا سایر قطعات آسانسور می توانید قیمت به روز را از طریق تماس با کارشناسان ما استعلام نمائید.

دیکتاتور آسانسور

دیکتاتور آسانسور
پاوریونیت در آسانسور های هیدرولیک

دیکتاتور آسانسور ، Dictator یا Damper به وسیله ای گفته می شود که در درب های لولایی آسانسور نصب می گردد تا از برخورد شدید درب با بدنه کابین آسانسور و ایجاد صدای بسیار بلند ناشی از برخورد درب جلوگیری شود.

دیکاتور آسانسور وسیله ای مکانیکی است که بعد از مدتی که از آسانسور استفاده می شود ، طول عمر دیکتاتور به پایان می رسد و کارایی خود را از دست می دهد. در چنین مواقعی بهترین راه حل تعویض دیکتاتور آسانسور است. چون دیکتاتور امکان تعمیر را ندارد.

برندهای دیکتاتور

دیکتاتور آسانسور توسط شرکت ها و برندهای مختلفی طراحی و تولید می گردد که معروف ترین آن ها دیکتاتور اونسا Onsa و دیکتاتور کن لیفت Can lift می باشد.

تنظیم دیکتاتور (تنظیم آرام بند آسانسور)

برای تنظیم میزان سرعت دیکتاتور می توانید از پیچی که بالای آن قرار دارد استفاده کنید.

قفل لولایی درب

دیکتاتور آسانسور
پاوریونیت در آسانسور های هیدرولیک

حالتی را تصور کنید که به عنوان مثال آسانسور در طبقه دوم قرار دارد و فرد در طبقه پنجم منتظر آسانسور هستید و دکمه احضار را فشرده اید. اگر قبل از اینکه آسانسور به طبقه 5 برسد فرد بتواند درب آسانسور را باز کند ، چه خطراتی فرد را تهدید می کند؟

برای جلوگیری از چنین خطراتی درون درب آسانسور در هر طبقه قفلی تعبیه می شود که نمونه ای از این نوع قفل را که مخصوص درب لولایی است در تصویر بالا مشاهده می کنید.

قفل دارای یک بازو ( در سمت داخل چاه) ، ضامن ، زبانه ، و همچنین دو میکروسوئیچ می باشد ، اولین میکروسوئیچ که مگنت های آن روی چارچوب قابل رویت است با بسته شدن درب عمل می کند.

بطوری که به هنگام بسته شدن درب طبقه توسط پلاتینی که روی درب نصب شده است ، مگنت پل شده و مدار برق فرمان آسانسور را متصل میکند . میکروسوئیچ دیگر با ضامن قفل کار می کند .

این قفل به هنگام رسیدن آسانسور به طبقه مورد نظر غیر فعال شده و امکان باز کردن درب آسانسور به فرد داده می شود.

این قفل ها که از 150 سال پیش ساخته شده اند دارای اهمیت بسیار زیادی در آسانسورها هستند زیرا نبود و یا وجود خرابی در آن ممکن است خطرات زیادی را برای افراد داشته باشد.

تراول کابل

تراول کابل آسانسور
تراول کابل آسانسور

نوعی از کابل که در آسانسور ها به کار برده می شود و در تصویر بالا مشاهده می کنیم با عنوان تراول کابل شناخته می شود. این کابل از اجزاء مهم آسانسور می باشد که وظیفه برقراری ارتباط بین کابین با تابلو فرمان را برعهده دارد و درخواست ها از طرف کابین و طبقات از طریق تراول کابل به تابلو فرمان انتقال می یابد. سپس توسط تابلو فرمان پردازش شده و به موتور آسانسور منتقل می گردد.

با توجه به این که تراول کابل ارتباط مستقیمی با قطعات مهم آسانسور از قبیل تابلو فرمان آسانسور ، کابین آسانسور ، موتور آسانسور و سایر قطعات دارد بنابراین جنس تراول کابل بایستی از آلیاژ مرغوب ، مقاوم و انعطاف پذیر باشد.

در آسانسور تراول کابل به صورت ۱۲ ، ۱۸ ،۲۰ و ۲۴ رشته مورد استفاده قرار می گیرد. البته بیشتر از تراول کابل ۲۴ رشته در آسانسور استفاده می گردد.

برندهای تراول کابل آسانسور

برندهای مختلفی به طراحی و تولید تراول کابل پرداخته اند که معتبر ترین آن ها عبارتند از :

  • تراول کابل آی سی سی ایتالیا
  • تراول کابل دت وایلر سوییس
  • تراول کابل دت وایلر چک
  • تراول کابل فوپا
  • تراول کابل آکیش
  • تراول کابل دت وایلر ایرانی
  • تراول کابل گلشنی
  • تراول کابل آسیا

جعبه سه فاز آسانسور

جعبه سه فاز آسانسور
جعبه سه فاز آسانسور

جعبه سه فاز آسانسور که به آن تابلوی قدرت و تابلوی 3 فاز نیز می گویند تابلوی کوچکی است که برای برقراری انرژی برق آسانسور به کار می رود. روی این جعبه یک کلید گردان صفر و یک وجود دارد که با چرخاندن آن کل سیستم آسانسور به جز روشنایی و پریزها قطع می گردد.

جعبه سه فاز آسانسور که در تصویر بالا مشاهده می کنید ، در ارتفاع 120 تا 140 سانتی متری از کف موتور خانه نصب می گردد.

بخش های تابلو سه فاز آسانسور

بخش هایی که در تابلو سه فاز آسانسور قرار دارد عبارتند از :

  1. فیوز سه فاز
  2. لامپ سیگنال
  3. فیوز تک فاز
  4. انال و سیم
  5. پریز تک فاز
  6. فیوز سه فاز

امیدواریم مطالعه این مقاله با عنوان قطعات آسانسور مورد استفاده شما قرار گرفته باشد. در صورت داشتن سوال در زمینه قطعات آسانسور و هم چنین جهت استعلام قیمت انواع قطعات آسانسور می توانید با کارشناسان مجموعه ما در ارتباط باشید.

پیوند های اشتراک گذاری پست

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های تازه