کنترل آسانسور با تلفن همراه

کنترل آسانسور با تلفن همراه

در دنیای امروز، تقریباً عده بیشماری از صاحبان گوشی‌های تلفن همراه، سعی دارند تا با استفاده از برنامه‌ها (اپلیکیشن‌ها) و توانایی‌های آن، کنترل بخش‌های مختلف پردازشگر در دستگاه‌های گوناگون را در دست گیرند. یکی از کاربرد‌هایی که این فناوری؛ امروزه در سرتاسر جهان دارد، کنترل از راه دور انواع آسانسورها توسط تلفن‌های همراه (برنامه‌های اندروید) است. امروزه بسیاری از کاربران و استفاده کنندگان از آسانسورها، در مواقع خاص، برای سهولت در استفاده، ایمنی بیشتر و صرفه‌جویی در زمان، از سیستم کنترل آسانسور با تلفن همراه بهره می‌گیرند.

با توجه به مطالبی که در سطرهای پیش گفته شد، اگر در نظر بگیریم که می‌توان با استفاده از تلفن همراه، آسانسورها را به کار انداخت و یا از نظر برنامه‌ریزی زمانبندی کرد، مطمئناً می‌توانیم بگوییم که از تلفن‌های همراه همچنین می‌شود برای کنترل و کار با سایر فرایندها و دستگاه‌ها نیز استفاده کرد. پس به راحتی می‌شود گفت، به طور کلی، با استفاده از تلفن همراه و به کارگیری یک برنامه واحد تحت اندروید و یا دیگر پردازشگرهای تلفن همراه، می‌توانیم علاوه بر آسانسورها، دستگاه‌های مورد استفاده دیگر را نیز، در کل ساختمان‌ها، خانه‌ها، کارخانه‌ها و یا هر جای دیگری که با آن سروکار داریم کنترل کنیم.

برای مثال می‌توانیم بگوییم، کنترل آسانسور توسط برنامه‌هایی نظیر:ANDROIDEmina Junuz  امکان‌پذیر است.

کنترل و برنامه‌ریزی آسانسور با استفاده از تلفن همراه

کنترل و برنامه‌ریزی آسانسور با استفاده از تلفن همراه
کنترل و برنامه‌ریزی آسانسور با استفاده از تلفن همراه

با تجزیه و تحلیل راه‌های تماس با آسانسور، و همینطور مواردی که در ارتباط نیاز داریم، به نکاتی مانند: تماس منظم، تماس اورژانسی، تماس صوتی و همچنین وجود یک رابط به عنوان پیوند بین تلفن‌های هوشمند و صفحه کنترل آسانسور روبرو خواهیم شد. می‌توانیم به این صورت توضیح دهیم که برای برقراری ارتباط به برنامه‌ای بر روی تلفن همراه نیاز خواهد بود، که کنترل پنل هوشمند آسانسور، به وسلیه آن انجام می‌گیرد، به این صورت که با بکار گرفتن این برنامه به عنوان رابط، از بیرون آسانسور، سیگنال‌ها (دستور) فرستاده می‌شوند و سیگنال‌های فرستاده شده به صفحه کنترل اصلی آسانسور می‌رسند که این مراحل، منجر به اجرای دستور توسط آسانسور می‌گردد.

مزایای استفاده از سیستم کنترل آسانسور با تلفن همراه

اگر چنین روشی برای ایجاد کنترل بر روی آسانسورها پیاده شود، می‌توان امیدوار بود که در بسیاری از موارد، زمان انتظار به حداقل خود برسد. به طور مثال؛ در یک بیمارستان که استفاده از آسانسور یک حالت اورژانسی دارد، با استفاده به شکل کنترل از راه دور، می‌توان با برنامه زمانی یا رزرو در موارد اورژانسی، دیگر نیاز به انتظار کشیدن برای رسیدن آسانسور نباشد که در این صورت به شکل قابل توجهی، می‌توانیم در هدر رفتن وقت صرفه جویی کنیم.

شیوه کنترل آسانسور با تلفن همراه

کنترل آسانسور به وسیله تلفن همراه و از راه دور، در نگاه نخست، با توجه به عملکرد آسانسورها به عنوان یک فرایند در دنیای امروز، عمل پیچیده‌ای به نظر نمی‌رسد. با این حال باید اشاره کرد که ممکن است در عین سادگی پیچیده نیز باشد. این پیچیدگی‌ها به عواملی مثل؛ تعداد طبقات ساختمان بستگی دارند. با در نظر گرفتن اینکه هر طبقه باید حداقل چهار سنسور داشته باشد، 1. عملکردهایی که از قبل متوقف می‌شوند (توقف نرم)، 2. توقف نهایی، 3. مرکز آسانسور در خروجی و 4. تعیین سطح همکف. بدیهی است که این امر؛ یک فرایند پیچیده بوجود می‌آورد و متناسب با این مسائل و همچنین، با افزایش تعداد طبقات پیچیده تر نیز می‌شود. پنل کنترل (رابط یا برنامه) برای  آسانسورها در ساختمان‌هایی با تعداد طبقات زیاد، باید دارای یکPLC  (کنترل کننده منطقی قابل برنامه ریزی) باشد، که اطلاعات ساختمان، طبقات، بخش‌های مختلف، و همچنین سیستم‌های ایمنی آسانسور، بر روی آن تعریف شوند.

پس می‌توان گفت که کنترل پنل، با ورودی‌ها و خروجی‌های دیجیتال کار می‌کند. اگرچه برخی از سیگنال‌ها به صورت آنالوگ دریافت می‌شوند، که با انجام انزوای گالوانیک به کمک رله، آنها نیز، به سیگنال‌های دیجیتال تبدیل می‌شوند. در ادامه باید افزود که دکمه‌های مکالمه قرار داده شده در داخل و خارج آسانسور نیز به همین شکل و از طریق ارسال سیگنال، از طرف رابط یا برنامه‌ای که بر روی تلفن همراه است، کار می‌کنند. آنها نیز در همان صفحه کنترل اصلی آسانسور جای گذاری می‌شوند.

با در نظر گرفتن این واقعیت که مدارهای الکترونیکی به صورت گالوانیکی از هم جدا می‌شوند، می‌توان نتیجه گرفت که تعداد دکمه‌های تماس برای یک طبقه نامحدود است و نحوه بسته شدن مدار الکترونیکی، تاثیری در عملکرد سیستم نخواهد داشت.

با توجه به مبحث کنترل آسانسور با تلفن همراه، که تا اینجا گفته شد، می‌توان نتیجه گرفت، کنترل آسانسور از راه دور، توسط برنامه اندروید بر روی تلفن همراه و به وسیله رابطی که خروجی‌های آن به طور موازی با ورودی دکمه‌های تماس آسانسور اتصال دارند، واقعاً امکان‌پذیر می‌شود. عملکرد چنین رابطی، تحریک سیگنال‌هایی است که صفحه کنترل آسانسور در ورودی‌های خود دریافت می‌کند. همچنین برای برقراری ارتباط بین تلفن همراه هوشمند و کنترل کننده، به یک ساختار شبکه نیز احتیاج دارد. به عنوان مثال، برای رابطPROBLEMI ، ساختار شبکه و برنامه‌ برای کنترل آسانسور از طریق برنامه اندروید مورد نیاز است.

عملکرد رابط ها

عملکرد یک رابط به دو قسمت تقسیم می‌شود. نقش قسمت اول سرور TCP و پردازش قسمت دوم است. ساختار شبکه – باید به روشی انجام شود که هر طبقه دارای نقطه دسترسی خاص خود باشد که SSID تعدادی از طبقه در آن طبقه باشد (به عنوان مثال طبقه اول باید با عنوان “1” نشان داده شود) و همه آنها به روتر متصل شده و به کمک کابل UTP به رابط متصل می‌شود. این کار با ایجاد سیستم بی‌سیم در تلفن های هوشمند به طور خودکار برای انتخاب یک شبکه بی‌سیم با قوی ترین سیگنال انجام می‌شود و در صورت تماس با برنامه، SSID  ارسال می‌شود، یعنی شماره تماس اولیه که همان تماس گیرنده است. IV. برنامه Android – باید به گونه ای ایجاد شود که بتواند سه نوع تماس را برقرار کند: تماس معمولی، تماس اورژانسی و تماس صوتی. علاوه بر این، باید همه چیز را به آدرس IP و پورت سرور TCP واقع در رابط ارسال کند. با تماس معمولی، برنامه باید دکمه ای داشته باشد که “Call the lift”  نامیده می‌شود و هنگامی که دکمه فشار داده می‌شود، نام SSID را از نقطه دسترسی که اتصال بی‌سیم تلفن هوشمند به آن متصل است می‌گیرد و آن را به رابط هدایت می‌کند که اطلاعات را پردازش و با آسانسور تماس می‌گیرد. با توجه به تماس اورژانسی، این دسترسی ابتدا به کاربران واجد شرایط  داده می‌شود. کد تولید شده توسط اپراتور دریافت می‌شود تا آن را در برنامه وارد کند تا حالت اولویت را باز کند. عملکرد حالت اولویت این است که کاربر می‌تواند با آسانسور تماس بگیرد و منتظر حالت قفل شده بماند. برای سایر کاربران تا زمانی که دستور با همان برنامه ارسال شده باشد؛ کاربر می‌تواند به طبقه ای که می‌خواهد برود. در این حالت رابط باید پروتکل داخلی خود را داشته باشد زیرا برنامه ها به طور متوالی در میکروکنترلر اجرا می‌شوند. کاربر با ورود به حالت اولویت با شناسه به وی اختصاص می‌یابد و فقط کاربر دارای این شناسه قادر به استفاده از آن خواهد بود.

عبارت “قفل آسانسور” به موارد زیر اشاره دارد

اگر اولویت تماس را با آسانسور برقرار کنیم، رابط برای روشن کردن گزینه “STOP” سیگنالی به صفحه کنترل ارسال می‌کند (این گزینه در آسانسورها موجود است – هنگامی که آنها به طور منظم کار می‌کنند و توسط هر کسی حتی بدون دسترسی به برنامه قابل استفاده است) و با انتخاب طبقه کاربر یا در صورت منتفی شدن، به طور خودکار خاموش خواهد شد. هنگامی که کاربر تماس با آسانسور را با اولویت و دکمه “تماس با آسانسور” برقرار می ‌کند، در صفحه نمایش تلفن همراه باید صفحه کلید به تعداد طبقات ساختمان ظاهر شود و کاربر هنگام ورود به آسانسور باید روی طبقه مورد نظر خود کلیک کند.

تماس صوتی آسانسور

اگر بخواهیم یک تماس آسانسور به شکل صوتی برقرار کنیم، به یک سرور TCP دیگری نیاز داریم که می‌تواند به عنوان یک برنامه در رایانه رمزگذاری شود و نقش اصلی آن برای فیلتر کردن کلمات باشد. سرور این کلمات را به عقب تغییر می‌دهد؛ به این ترتیب که برنامه آن شماره را به عنوان تماس به رابط هدایت می کند. نتیجه گیری در تحقیقات قبلی نشان می‌دهد که ما می‌توانیم هنگام انتظار آسانسور را با برقراری تماس در حالی که به سمت آن حرکت می‌کنیم کوتاه کنیم. واقعیت مهم دیگر این است که می‌توان بدون هیچ گونه سرمایه گذاری اضافی؛ با تغییر بر عملکرد سیستم کنترل آسانسور، چنین رابطی را روی صفحه کنترل آسانسور موجود نصب کرد.

مزایای استفاده از کنترل آسانسور با تلفن همراه

  1. باعث عملکرد ایمن تر می‌شود.
  2. افزایش ایمنی و بهداشت در آسانسورها را با کاهش تماس فیزیکی افزایش می‌دهد.
  3. سهولت کاربرد این سیستم، تعامل کاربر و آسانسور را با انتخاب گزینه ای برای ارائه خدمات راحت، جدید و راه حل‌هایی که در آینده اضافه می شود، ارتقا می‌دهد.

شیوه کار سیستم کنترل از راه دور آسانسور با تلفن همراه:

  1. کد را اسکن کنید. QR
  2. بارگیری کنید. (iOS یا Android)را از فروشگاه Schindler ElevateMe برنامه
  3. کد در جلوی آسانسور را با برنامه اسکن کنید. QR باید
  4. مکان و تجهیزات را شناسایی می‌کنید. QR با اسکن کد
  5. طبقه مبدا را انتخاب کنید.
  6. طبقه مقصد را انتخاب کنید.

سپس، صفحه ای در برنامه ظاهر می‌شود و تعداد طبقات را نشان می‌دهد. مسافر به سادگی طبقه مورد نظر را انتخاب می‌کند، وارد آسانسور می شود و بدون اینکه به چیزی دست بزند به مقصد می‌رسد.

کلام پایانی 

این مقاله، چگونگی کنترل آسانسور با استفاده از تلفن همراه یا به طور دقیق‌تر، با برنامه اندروید و مزایای استفاده از این سیستم را به شما ارائه می‌دهد. سیستم کنترل آسانسور به وسیله اپلیکیشن های موجود در تلفن همراه؛ سیستمی است که وظیفه هماهنگی کلیه جنبه های سرویس دهی آسانسور مانند: مسافرت، سرعت و شتاب، کاهش سرعت، سرعت و تأخیر باز شدن درب، سیگنال های چراغ کابین و تسطیح (همسطح و هم تراز کردن آسانسور) را بر عهده دارد. ورودی‌ها را می‌پذیرد (به عنوان مثال سیگنال های دکمه‌ای) و خروجی‌هایی تولید می‌کند (کابین آسانسور در حال حرکت، باز شدن درها و غیره).

پایان:

با استفاده از این سیستم کنترل آسانسور با تلفن همراه، از راه دور و از هر نقطه در ساختمان می‌توانید به راحتی از آسانسور استفاده کنید. این سیستم جدید؛ مزایای زیادی نسبت به شیوه‌های قدیمی و مکانیکی دارد که در این مقاله برای شما نام برده‌ایم. امیدواریم این نوشته برای شما مفید واقع شود و از همراهی شما متشکریم.

پیوند های اشتراک گذاری پست

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های تازه