آسانسور شیشه ای

بررسی آسانسور شیشه ای

قدمت آسانسور در جهان به عنوان ابزاری برای جا به جایی افراد به قرن هجده برمی‌گردد که از آن به عنوان صندلی پرنده یاد می‌شود که توسط لویی شانزدهم در سال 1743 اختراع شد و رفته رفته در سال 1800 این تکنولوژی پا به عرصه پیشرفت نهاد و در سال 1823 یکی از معماران انگلیسی موفق به ساخت کابینی شد که با قدرت بخار جا به جا می‌شد، اما خیلی نمی‌شد روی آن حساب کرد و در واقع چندان قابل اعتماد نبود.

اما بعدها شخصی به نام الیشا اوتیس با یک طراحی ایمن موفق به راه‌اندازی نخستین شرکت ساخت آسانسور با طراحی ترمز برای ایمنی آسانسورها شد.

تا اینکه نخستین آسانسور در سال 1874 توسط همین شرکت در ساختمانی در نیویورک نصب شد، با گذشت زمان آسانسور الکترونیکی توسط فردی به نام الکساندر مایلز اختراع شد و رفته رفته با پیشرفت این صنعت سازندگان به سمت ساخت آسانسورهای شیشه‌ای گرایش پیدا کردند.

طراحی آسانسورهای شیشه‌ای

بررسی آسانسور شیشه ای
بررسی آسانسور شیشه ای

استفاده از آسانسور شیشه‌ای برای نخستین بار به زمان معماری رومیان برمی‌گردد، پس از آن این جایگاه حفظ شده و رفته رفته به یکی از وسایل زیباشناسی سازه‌ها تبدیل شد.

در واقع در عصر کنونی آسانسور تنها ابزاری برای جا به جایی افراد نبوده و از آن به عنوان یکی از عناصر پر اهمیت در زیبایی سازه‌ها یاد می‌شود به همین سبب دیگر آسانسورها از آن شکل اولیه خود و از آن فضاهای بسته و تاریک خارج شده و اغلب با نمای شیشه‌ای طراحی می‌شوند به گونه‌ای که در معرض دید باشند و با استفاده از شیشه محدودیت‌های پیشین از بین رفته‌اند.

امنیت در آسانسور شیشه‌ای

امنیت آسانسور شیشه ای
امنیت آسانسور شیشه ای

اما با وجود اینکه صنعت آسانسورسازی به سمت آسانسورهای شیشه‌ای گرایش پیدا کرده این سوال در ذهن افراد پیش می‌آید که آیا این گونه از آسانسورها از امنیت کافی برخوردار هستند یا خیر که در پاسخ باید گفت قطع به یقین این گونه آسانسور از امنیت لازم برخوردار است چراکه شیشه استفادعه شده در ساختار این نوع از آسانسور شیشه‌ای بسیار مقاوم در برابر ضربه است و حتی اگر در اثر ضربات شدید بشکند به هیچ وجه فرو نمی‌ریزد چراکه از جنس لمینت بوده که در ساخت شیشه جلو اتومبیل‌ها هم از این نوع شیشه استفاده می‌شود و همین ویژگی از ورود ضربه به افراد داخل کابین حتی در هنگام شکستن شیشه جلوگیری می‌کند.

مزایا و برتری های آسانسور شیشه ای

شیشه‌ای که در آسانسورهای شیشه‌ای استفاده می‌شود به آسانی قابل شست و شو بوده و با گذشت زمان رنگ آن نمی‌پرد، علاوه بر این این نوع از شیشه در اثر ساییدگی دچار خط‌‌افتادگی یا خش نمی‌شود.

مهم‌تر از همه اینکه با تمام این مزیت‌ها آسانسورهای شیشه‌ای و علی‌رغم تصور افراد قیمت مقرون به صرفه‌تری دارند، از دیگر خصوصیات این نوع از آسانسور می‌توان به قابلیت سازگاری آن با هر دیزاین و دکوراسیونی اشاره کرد.

انواع آسانسور شیشه‌ای

انواع آسانسور شیشه ای
انواع آسانسور شیشه ای

 

  • آساسنسور شیشه ای هیدرولیکی

  • آسانسور شیشه‌ای کششی

این نوع از آسانسور در ساختمان‌های مرتفع استفاده می‌شود که با استفاده از وزنه و سیم بکسل طراحی می‌شوند، شیشه‌ای بودن کابین امکان دیده شدن تجهیزات مکانیکی را فراهم می‌کند.آسانسورهای شیشه‌ای کششی اغلب در مجتمع‌های تجاری با ارتفاع بلند و یا برج‌ها به کار می‌روند چراکه ارتفاع زیاد سبب می‌شود که جک توان پاسخگویی نداشته باشد.

آسانسورهای شیشه‌‌ای هیدرولیکی

آسانسور شیشه ای هیدرولیکی
آسانسور شیشه ای هیدرولیکی

این نوع آسانسور مناسب برای ساختمان‌های با ارتفاع کم بوده و در آن از وزنه و سیم بکس استفاده نمی‌شود و تجهیزات مکانیکی هم قابل رویت نیستند و با توجه به سرعت پایین آن معمولا برای ساختمان‌هایی حداکثر با پنج توقف به کار می‌رود.

اشکال مختلف آسانسورهای شیشه‌ای

  • آسانسورهای شیشه‌ای گوی‌شکل

در این نوع از آسانسور کابین‌های به شکل قوس‌دار و دوار طراحی شده‌اند، این نوع کابین‌های اگر از جنس شیشه باشند اغلب وارداتی هستند و به سختی وارد می‌شوند در صورتی که از جنس پلی‌کربنات و به شکل طلق باشند در کشور تولید می‌شوند.

  • آسانسورهای شیشه‌ای مربعی‌شکل

این نوع از آسانسور اغلب در ساختمان‌های دو طبقه و اماکن و شرکت‌هایی که شیک بودن اهمیت دارد استفاده می‌شوند.

نحوه نصب آسانسور های شیشه ای

روش نصب این نوع از آسانسورها با توجه به شکل اتصالات میان آنها طبقه‌بندی می‌شود

  • روش کرتین وال : در این روش در نما و ظاهر آسانسور هیچ گونه اتصالی قابل رویت نیست و تنها یک چارچوب فلزی چسب شیشه دیده می‌شود.
  • روش فیکس پوینت : در این روش، اتصال فیکس پوینت نخست به اسکلت فلزی وصل شده و از سمت دیگر به شیشه متصل شده است.
  • روش اتصال اسپایدر : در این روش هم از اتصال اسپایدر برای وصل کردن شیشه به اسکلت استفاده می‌شود.

ویژگی ها و کاربرد های آسانسور شیشه ای

اهمیت عامل زیبایی در طراحی آسانسورهای شیشه‌ای

این آسانسورها تنها به منظور جا به جایی طراحی نمی‌شوند و هدف از طراحی آنها علاوه بر جا به جایی بیشتر استفاده به عنوان یک عامل زیباسازی و مدرن‌سازی ساختمان است.

در واقع در دنیای کنونی برای طراحی‌های زیبا و مدلسازی‌ها از آسانسورهای شیشه‌ای استفاده می‌شود و این نوع از آسانسورها که به آنها پاناراما نیز گفته می‌شود به شدت مورد توجه هستند.

علت گرایش به این نوع از آسانسور تنوع بسیار بالا در زمینه طراحی آن و همچنین امکان ارائه ایده‌های جذاب برای طراحی این وسیله است.

به طوری که طراحان می‌توانند بدون محدودیت از هر ایده‌ای که به ذهنشان می‌رسد استفاده کنند.

در ساخت این نوع از آسانسور افزون بر مسائل فنی، زیبایی هم از عناصر قابل توجه بوده و به عنوان عامل در زیباسازی ساختمان‌ها مورد توجه قرار می‌گیرد.

در این نوع از آسانسورها با استفاده از شیشه نمای خیره‌کننده و چشم‌نوازی ایجاد می‌شود، البته برای حفظ زیبایی باید در طراحی و نصب آسانسور به این نکته توجه داشت که از باکس استفاده کرد چراکه چاه آسانسور و قطعات نمایان هستند.

ابعاد آسانسور شیشه‌ای

آسانسورهای پانوراما در ابعاد مختلفی طراحی می‌شوند و امکان درنظر گرفتن انواع ظرفیت‌ها برای این نوع از آسانسور وجود دارد که بسته به نیاز کاربران می‌باشد.

ابعاد این آسانسور بسته به اینکه از چه نوع آسانسوری استفاده می‌کنید متغییر است برای مثال در آسانسورهای شیشه‌ای کششی ابعاد بیشتری نسبت به آسانسورهای شیشه‌ای هیدرولیکی در نظر گرفته می‌شود.

نکته قابل توجه دیگر در ابعاد آسانسورهای شیشه‌ای، قدرت موتور مورد استفاده در آسانسور است.

قیمت آسانسورهای شیشه‌ای

از جمله موارد تعیین‌کننده قیمت در آسانسورهای شیشه‌ای می‌توان به نوع و مدل آسانسور، ارتفاع، ابعاد و جنس آن اشاره کرد، برخی از اجزای این نوع از آسانسورهای به سبب وارداتی بودن وابسته به قیمت ارز می‌باشند. همچنین برای اطلاع بیشتر می توانید مقاله قیمت آسانسور در یازار را مطالعه کنید.

کلام آخر

امید که این مقاله مفید فایده قرار گیرد آسانسور های شیشه ای را به طور کامل شناخته باشید. همچنی میتوانید آسانسور شیشه ای را از طریق شرکت ستاره فراز نما خربداری نمایید.

پیوند های اشتراک گذاری پست

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های تازه