قطعات و تجهیزات تحت بار در آسانسور

قطعات و تجهیزات تحت بار در آسانسور

حتما تا به حال افرادی را در اطراف خود مشاهده کرده اید که در استفاده از آسانسور استرس و نگرانی هایی دارند! اما آیا این استرس و نگرانی زاییده ذهن انسان ها است یا واقعا عوامل بیرونی این ترس را در وجود افراد قرار داده است؟

در پاسخ به این سوال باید گفت ویژگی شخصیتی افراد در ایجاد این ترس بی تاثیر نیست اما عوامل بیرونی از جمله ایمنی آسانسور هم تاثیر بسیار زیادی در آن دارد. اما برای ضمانت ایمنی و سلامت مسافران آسانسور چه باید کرد؟

عواملی که در ایمنی مسافران آسانسور تاثیر گذار هستند عبارتند از :

  • ظرفیت آسانسور : هر آسانسور ظرفیت خاصی دارد که اگر بیشتر از آن ممکن است خطرات زیادی داشته باشد.
  • روشنایی کابین آسانسور
  • قطعات و تجهیزات تحت بار در آسانسور
  • زنگ خطر و تلفن آسانسور

ما در این مقاله به بررسی قطعات و تجهیزات تحت بار در آسانسور می پردازیم و اهمیت آن را در ایمنی و سلامتی مسافران آسانسور شرح می دهیم.

آسانسورها از نظر نوع رانش خود به سه دسته : آسانسور برقی، آسانسور هیدرولیکی و آسانسور پنوماتیکی تقسیم بندی می شوند. که در همه این نوع آسانسورها به طور کلی قطعات زیر وجود دارد :

  1. سیستم محرکه
  2. کابین CAR
  3. تابلو فرمان CONTROL PANEL
  4. سیم بکسل WIRE ROPE
  5. تراول کابل TRAVELING CABLE
  6. درب طبقات LANDING DOOR

قطعات و تجهیزات تحت بار در آسانسورها

قطعات و تجهیزات تحت بار در آسانسورها
قطعات و تجهیزات تحت بار در آسانسورها

برای افزایش سلامت و ایمنی مسافران در حین استفاده از آسانسور می بایست قوانین و مقرراتی را رعایت نمود که عبارتند از :

6 قانون مهم مربوط به بخش سیستم محرکه و ترمز آسانسور

  1. کابین آسانسورها یکی از مکان های تحت بار است که نباید بیش از ظرفیت اسمی به آن ها فشار وارد نمود. به طوری که قوانین جوری تنظیم می شود که اگر بیش از ظرفیت، کابین آسانسور تحت بارقرار گیرد، می بایست ترمز ها عمل کرده و آسانسور را متوقف نماید تا از سقوط آسانسور و خطرات ناشی از آن جلوگیری شود.
  2. یکی دیگر از قطعات تحت بار سیستم محرکه آسانسور که تاثیر بسیار زیادی در تضمین سلامت مسافرین آسانسور دارد، سیستم ترمز آن است که همانطور که در مورد بالا بیان شد آسانسور باید به سیستم ترمزی مجهز باشد تا در مواقع مورد نیاز بتواند واکنش سریع و به موقع را انجام دهد و با قطع جریان برق از سیستم محرکه، آن را از کار بیندازد و موفق به توقف کامل آسانسور گردد.
  3. اهمیت داشتن یک سیستم ترمز قوی که واکنشی سریع و بدون وقفه ایجاد می کند، بسیار زیاد است تا جایی که در مواردی حتی ثانیه ها در این عمل مهم تلقی می گردند.
  4. تجهیزات تحت بار دیگر در سیستم محرکه آسانسور از جمله زنجیرها، چرخ زنجیرها و چرخ دنده ها نیز باید حفاظت قابل قبولی داشته باشند.
  5. لازم به ذکر است اجزاء گردنده که دارای سطوح صافی هستند، حتما باید به رنگ زرد باشند.

سیم بکسل ها در آسانسورها

با توجه به نقش مهم و اساسی سیم بکسل در میزان ایمنی و ترمزهای ایمن و به موقع، مقرراتی را نیز برای سیم بکسل ها قرار داده اند که عبارتند از :

  1. نسبت قطر فلکه ها به قطر سیم بکسل نباید از 40 کمتر باشد.
  2. پاراشوت یا همان ترمز ایمنی تنها زمانی فعال می شود که کابین در حال پایین آمدن است. همچنین پاراشوت بوسیله قرقره های درگیر با ریل ها فعال می گردد.
  3. پاراشوت در دو نوع تدریجی و لحظه ای وجود دارد که در نوع تدریجی اگر سرعت بیشتر از یک متر بر ثانیه باشد باید عمل کند و در نوع لحظه ای اگر سرعت حداکثر یک متر بر ثانیه باشد باید عمل کند.
  4. ترمز پاراشوت ترجیحاً بایستی در پایین ترین قسمت کابین تعبیه شود و زمانی که وارد عمل شد تنها با بالا آوردن کابین آزاد شود.
  5. جنس سیم بکسل های متصل به کابین و وزنه تعادل حتما باید از فولاد و حداقل 2 رشته باشد. همچنین قظر این رشته ها باید حداقل 8 میلی متر باشد.
  6. با توجه به مشخصات سیم بکسل گفته شده در مورد 4 اگر از دو رشته برای سیم بکسل استفاده می شود باید ضریب ایمنی هر رشته 16 ولی در صورتی که از 3 رشته با بیشتر استفاده می شود، ضریب ایمنی باید حداقل 13 باشد.
  7. حداقل قطر سیم بکسل گاو نر 6 میلی متر می باشد که بایستی دارای ضریب اطمینان 8 باشد.
  8. طراحی قطعات و تجهیزات تحت بار در آسانسور باید به گونه ای باشد که فشار وارده به صورت یکسان به کلیه رشته های سیم بکسل وارد شود.
  9. گاونر می بایست به سرعت فعال گردد.
  10. گاونر بایستی باید توسط کنترل کننده های سرعت با سرعت نامی آسانسور تنظیم شده باشند. هم چنین این کنترل کننده های مکانیکی می بایست دارای وسیله ای الکتریکی جهت جلوگیری از حرکت گاونر تا آزاد کردن کابین، باشند.
  11. در فلکه های گیربکس و هرزگرد باید مانعی جهت عدم خروج سیم بکسل از شیار وجود داشته باشد.
  12. آسانسورها بایستی دارای ضربه گیرهای کابین و وزنه تعادل باشند که در پایین ترین حد حرکت کابین و وزنه تعادل و بر روی ستونهایی (سکوهایی) نصب میشوند و نوع مناسب آنها با توجه به سرعت و ظرفیت آسانسورها انتخاب می شود.
  13. جهت ایمنی بیشتر به هنگام نشستن کابین آسانسور روی ضربه گیرها باید در چاهک فضایی مناسب را به عنوان جان پناه در نظر گرفت.

امیدواریم به اهمیت کیفیت قطعات و تجهیزات تحت بار در آسانسورها پی برده باشید و در طراحی ، تولید و نصب آسانسورها به کار ببرید و جان افراد را از خطرات احتمالی نجات دهید. در این مقاله به توضیح کلی مباحث و موضوعات پرداختیم. شما کارشناسان محترم می توانید مقالاتی نظیر در نکات مهم در انتخاب موتور آسانسور را نیز مطالعه و بکار ببندید. هم چنین سوالات خود را با کارشناسان مجموعه ما در میان بگذارید و پاسخ های کارشناسی و رایگان دریافت نمائید.

پیوند های اشتراک گذاری پست

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های تازه