خطرات شغل آسانسور

خطرات شغل آسانسور

این روزها در اغلب شهرها شاهد ساختمان ها و برج های بلندی هستیم که سبب شده استفاده از آسانسورها یک ضرورت برای ساکنین این ساختمان ها به شمار آید. از آنجایی که این وسیله مربوط به حمل و نقل افراد می باشد، نیازمند دقت بسیاری در انتخاب نوع آسانسور، نصب و نیز تعمیرات و مراقبتهای دوره ای مربوط به آن است. از این رو مشاغلی همچون نصاب و تعمیرکار آسانسور جهت تامین امنیت در استفاده از آسانسورها ضروری است. با وجود آنکه نصب و نگهداری آسانسورها به عنوان یک بخش پر رونق در عرصه تجارت محسوب می شود اما نمی توان خطرات شغل آسانسور را نادیده گرفت.

مهمترین خطرات شغل آسانسور شامل چه مواردی است؟

مهمترین خطرات شغل آسانسور شامل چه مواردی است؟
مهمترین خطرات شغل آسانسور شامل چه مواردی است؟

متصدیان نصب و تعمیر آسانسورها در معرض خطرات جدی آسیب دیدگی و یا صدمات جانی در محل کار خود قرار دارند. این موارد به خصوص در مکان هایی که شیوه نامه های استاندارد در ساخت و ساز ساختمان ها را رعایت نمی کنند بیشتر به چشم می خورد. هر چند که این شغل پر ریسک از درآمد بالایی برخوردار است اما حتی با تخصص و تبحر کافی در این زمینه نمی توان ریسک خطرات این شغل را به صفر رساند. یک نصاب آسانسور باید با احساس مسئولیت فراوان خود به فعالیت بپردازد؛ چراکه هر گونه بی احتیاطی در هنگام نصب و یا تعمیر آسانسور منجر به سقوط او به درون چاهک خواهد شد و حتی ممکن است بعدها سبب مرگ افراد داخل آسانسور شود.

پس توجه به نکات ایمنی و در نظر گرفتن استانداردهای نصب آسانسور نه تنها سلامت نصاب آسانسور را به هنگام انجام کار تامین می کند، بلکه سبب کاهش ریسک به خطر افتادن جان استفاده کنندگان از آسانسور می شود. به عنوان مثال یک تعمیر کار آسانسور باید به هنگام تعمیر آسانسور دقت فراوانی داشته باشد تا درب کابین آسانسور باز نمانده باشد که با بی توجهی افراد استفاده کننده روبه رو شده و بدون وجود کابین وارد آسانسور شوند و در نتیجه به درون چاهک سقوط کنند. پس همان طور که مشخص است این شغل با جان افراد در ارتباط است و متصدی کار باید در هنگام نصب و تعمیرات، دقت و وسواس فراوان داشته باشد.

از خطرات دیگری که ممکن است متصدی نصب و تعمیر آسانسور با آن روبه رو شود شامل:

از خطرات دیگری که ممکن است متصدی نصب و تعمیر آسانسور با آن روبه رو شود
از خطرات دیگری که ممکن است متصدی نصب و تعمیر آسانسور با آن روبه رو شود
  • بریدگی و یا قطع عضو فرد به هنگام نصب و تعمیرات آسانسور
  • احتمال سقوط و پرت شدگی به درون چاه
  • احتمال خطرات ناشی از سوختگی
  • قرار گرفتن در معرض آلاینده های خطرناک

در سطح شهرها شرکت های تعمیر و نصب آسانسور فراوانی وجود دارند که به هنگام نیاز، افراد متخصص خود را برای نصب و تعمیرات مربوط به آسانسور به محل های مورد نظر ارجاع می دهند. هر گونه قصور در تعمیر و یا نصب آسانسورها که منجر به بروز حوادثی گردد می تواند پیگیری قضایی داشته باشد و منجربه پرداخت غرامت گردد.

نصاب ها و تعمیرکاران آسانسور در لیست مشاغل پر ریسک بوده و در رده چهارمین حرفه خطرناک در زمینه ساخت و ساز ساختمان ها به شمار می روند. این حرفه در مقایسه با دیگر مشاغل حوزه ساخت و ساز نظیر کارگران، مهندسین ناظر، آهنگران، به عنوان یکی از پرریسک ترین آنها محسوب می شود؛ چرا که درصورت بی دقتی هم ممکن است جان خود متصدی به خطر افتد و نیز اگر استفاده کنندگان با مشکل و سانحه روبرو شوند، درصورت ثابت شدن قصور متصدی، می تواند پیگیری قضایی به همراه داشته باشد.

خطرات شغل آسانسور
خطرات شغل آسانسور

اغلب اتفاقات خطرناک منجر به سانحه، در کدام بخش ها برای متصدیان نصب و تعمیرات آسانسورها رخ می دهد؟ در پاسخ به این پرسش باید گفت بر اساس آمارهای داده شده در کشور ایالات متحده امریکا در زمینه میزان ریسک و خطرات شغل آسانسور، موارد زیر عنوان شده است:

56 درصد مرگ و میرها به هنگام سقوط افراد به درون چاهک آسانسور بوده که اغلب متصدیان در حال نصب و یا تعمیرات بوده اند.
18 درصد موارد به هنگام انجام کار تعمیرات در قسمت های مربوط به تعویض قطعات فنی مربوط به آسانسورها دچار سانحه شده اند.

16 درصد سوانح زمانی رخ می دهد که یکی از وزنه های تعادل و یا قرقره های متصل به وزنه بالابر در هنگام تعمیر آسانسور از شکل عادی خود خارج شده و به متصدی برخورد کرده است.

امروزه صنعت نصب و تعمیر آسانسورها شکل تخصصی و حرفه ای تری به خود گرفته و از آموزش های تخصصی در قالب طرح های عملی و تئوری برخوردار بوده و در اختیار فعالان این حرفه قرار داده شده است. یک نصاب و یا تعمیرکار نه تنها باید در زمینه های فنی، الکتریکی و مکانیکی تجربه و مهارت داشته باشد بلکه باید از قدرت بدنی لازم جهت جابجایی و اتصال قطعات فلزی آسانسورها نیز برخوردار باشد.

کلام آخر
کلام آخر
کلام آخر

همانطور که مشخص است داشتن مسئولیت و تعهد در کار لازمه فعالیت یک نصاب و تعمیرکار آسانسور می باشد؛ چراکه هرگونه سهل انگاری و کوتاهی در انجام کار تعمیرات و یا نصب آسانسور نه تنها جان انسان ها را به خطر می اندازد بلکه عواقب خطرآفرین آن در آینده به سراغ نصاب یا تعمیرکار آسانسور خواهد آمد و او باید در برابر قانون در مقابل بی توجهی خود به هنگام نصب آسانسور پاسخ گو باشد. هر چند که خطرات شغل آسانسور زیاد است اما این حرفه نسبت به سایر مشاغل از روند روبه رشدی برخوردار است. افرادی که قصد ورود به این حرفه را دارند باید علاوه بر داشتن علاقه در این شاخه شغلی از مسئولیت و تعهد هم برخوردار باشند.

پیوند های اشتراک گذاری پست

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های تازه