هزینه بازرسی و سرویس آسانسور چقدر می باشد؟

هزینه بازرسی و سرویس آسانسور چقدر می باشد؟

امروزه با گسترش میزان جمعیت و رو آوردن جوامع به سبک زندگی آپارتمان نشینی، آسانسور‌ها به عنوان یک نیاز مبرم به منظور سهولت در جابه‌جایی هر چه آسان‌تر ساکنین مطرح می‌باشند. اما موجودیت آسانسور یک بحث و میزان کارایی و رضایتمندی از استفاده آن بحث دیگری می‌باشد. بی‌شک برای استفاده مطلوب از آسانسور و خلاص شدن از شر خرابی‌های طولانی مدت و هزینه‌های گزاف، سرویس ماهانه آن می‌باشد تا از بروز خرابی‌های احتمالی و ایجاد هزینه‌های هنگفت تعویض و تعمیر جلوگیری شود.

اما در پی لزوم سرویس و نگهداری آسانسور همواره حواشی از قبیل اینکه هزینه پرداختی بر عهده مالک است یا مستأجر، ساکنین طبقه همکف و یا ساکنینی که ادعا می‌کنند از آسانسور استفاده نمی‌کنند ملزوم به پرداخت هزینه‌اند یا خیر؟ و یا مشکلاتی از قبیل اجرت نسب قطعه تعویضی جدا از هزینه بازرسی ماهانه است؟ و بسیاری دیگر از این قبیل سؤالات وجود دارد.

در این مقاله ما قصد داریم تا به سؤالات و ابهامات پیرامون هزینه سرویس آسانسور و نحوه پرداخت آن بپردازیم، پس برای کسب اطلاعات کافی پیرامون این مطلب لطفا تا پایان بحث ما را همراهی کنید.

سرویس آسانسور، یک الزام

سرویس آسانسور، یک الزام
سرویس آسانسور، یک الزام

اول از همه باید توجه نمود که سرویس ماهیانه آسانسور یک الزام بوده و تمامی آپارتمان‌ها به دلیل اهمیت جلوگیری از بروز حادثه و ضایعات جانی ملزم به سرویس ماهیانه آسانسور‌ها هستند. سرویس آسانسور به معنی یک بازرسی همه‌جانبه از سیستم و اجزای مختلف آسانسور بوده و میزان هزینه مربوط به آن مطابق با مواردی از قبیل تعداد طبقات، ظرفیت آسانسور، نوع و سیستم آسانسور مثل نوع درب و موتور و … تعیین می‌شود که در سندیکای آسانسور به این منظور استاندارد‌هایی وجود دارد.

هزینه سرویس آسانسور مطابق با سندیکای آسانسور به شکل سالانه تعیین می‌شود و شرکت‌های ارائه دهنده سرویس مطابق با قیمت مصوب با مدیران ساختمان‌ها عقد قرارداد می‌کنند. برخی از شرکت‌ها هزینه بازرسی را به صورت سالانه و با عقد قرارداد دریافت نموده و برخی از دیگر شرکت‌ها آن را به صورت ماهانه دریافت می‌نمایند که از این جهت توافق لازم بین شرکت و مدیران ساختمان انجام می‌پذیرد.

همچنین ما در مقاله ای به صورت کامل راه هایی که باعث افزایش عمر کارکرد آسانسور و راه‌های جلوگیری از خرابی آسانسور می شود را بررسی نموده ایم.

بیمه آسانسور و هزینه‌های مازاد

بیمه آسانسور و هزینه‌های مازاد
بیمه آسانسور و هزینه‌های مازاد

در صورتی که به منظور سرویس مرتب آسانسور با یک شرکت معتبر در این زمینه قرارداد عقد شود، شرکت مربوطه در ازای دریافت هزینه بیمه مسئولیت آسانسور را خواهد داشت تا در صورت بروز مشکل از جانب شرکت و قصور در نحوه سرویس دهی بیمه هزینه‌های ناشی از آن را پرداخت نماید.

لازم به ذکر است که هزینه پرداختی و عقد شده داخل قرارداد تنها مربوط به سرویس ماهانه آسانسور بوده و در صورتی که نیاز به تعویض و یا تعمیر اساسی قطعات باشد هزینه تهیه قطعه برعهده مدیران ساختمان بوده و اجرت نسب قطعه نیز به صورت جداگانه توسط شرکت مربوطه دریافت خواهد شد.
لازم به ذکر است که در قرارداد فی‌مابین کارفرما (مدیران ساختمان) و پیمانکار (شرکت ارائه دهنده خدمات) برای شفاف سازی هر‌چه بیشتر، اطلاعاتی همانند هزینه سرویس ماهیانه، تاریخ شروع و پایان قرارداد، اطلاعات فنی و تعداد طبقات آسانسور و تعهدات طرفین و سایر موارد لازم درج شده‌اند که توصیه می‌شود در نحوه تکمیل و تفهیم آن دقت شود.

تعداد دفعات بررسی آسانسور در ماه

تعداد دفعات بررسی آسانسور در ماه
تعداد دفعات بررسی آسانسور در ماه

تعداد دفعات سرویس آسانسور در ماه برای ساختمان‌های مسکونی و هر ساختمانی که میزان تردد آن زیاد نباشد معمولا به صورت ماهی یکبار می‌باشد اما در صورتی که ساختمان مربوطه تجاری بوده و یا دارای میزان تردد بالایی است سرویس آسانسور باید به صورت دو بار در ماه انجام شود. در صورتی که سرویس آسانسور به صورت دو بار در ماه انجام شود میزان هزینه دریافتی 60 درصد افزایش می‌یابد و همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد این هزینه جدا از هزینه تعویض و تعمیرات اساسی مورد نیاز است.

هزینه‌های آسانسور، مالک یا مستأجر؟

هزینه‌های آسانسور، مالک یا مستأجر؟
هزینه‌های آسانسور، مالک یا مستأجر؟

یکی از مشکلات رایج بین مالکان و مستأجرها هزینه‌های پیرامون سرویس و تعمیر آسانسور می‌باشد. در این مورد چنانچه هزینه پیرامون سرویس و نگهداری ماهانه آسانسور باشد، باید توجه داشت که چون مستأجر پس از اجاره واحد مسکونی از تمامی امکانات ملک ازجمله آسانسور استفاده می‌نماید، لذا ملزم است که همانند پرداخت حق شارژ هزینه نگهداری و سرویس آسانسور را پرداخت نماید.

همچنین لازم به ذکر است که در صورت ایجاد خرابی آسانسور توسط مستأجر و یا افراد وابسته به ایشان (همانند خویشاوندان و یا میهمانان وی) هزینه تعمیر آسانسور و رفع مشکل متوجه مستأجر مذکور می‌باشد. اما هزینه‌های مربوط به تعویض و تعمیر اساسی آسانسور که منجر به افزایش ارزش آسانسور و درنتیجه افزایش ارزش ملک می‌شود برعهده مالک ساختمان و یا ملک مورد نظر می‌شود. لازم به ذکر است که این هزینه شامل هرگونه افزایش ارزش آسانسور ازجمله تزیین و بهبود ظاهر آسانسور نیز می‌باشد.

نحوه پرداخت هزینه‌های مربوط به آسانسور و سهم ساکنین

نحوه پرداخت هزینه‌های مربوط به آسانسور و سهم ساکنین
نحوه پرداخت هزینه‌های مربوط به آسانسور و سهم ساکنین

پیش از همه باید اشاره نمود به لحاظ قانونی این‌که فرد در چه طبقه‌ای زندگی می‌کند و یا واحد مذکور خالی و یا پر باشد تأثیری در پرداخت سهم هزینه‌های آسانسور مالک و یا مستأجر مربوطه ندارد. پس این که فرد در طبقه همکف زندگی می‌کند و یا از آسانسور استفاده نمی‌کند توجیهی برای پرداخت نکردن هزینه‌های مربوط به آسانسور نمی‌باشد.

اما از طرفی در بسیاری از ساختمان‌ها توافقاتی پیرامون این قضیه شکل می‌گیرد که طبق آن به‌عنوان‌مثال ساکنین طبقه همکف هزینه کمتری می‌پردازند و یا سهم سرویس آسانسور مطابق با شماره طبقه تعیین می‌شود، اما در صورتی که توافقی انجام نشده باشد تمامی ساکنان موظف‌اند به صورت یکسان سهم خود را پرداخت نمایند.

اهمیت سرویس منظم آسانسور و کلام آخر

اهمیت سرویس منظم آسانسور و کلام آخر
اهمیت سرویس منظم آسانسور و کلام آخر

بدیهی است زمانی سرویس آسانسور کارایی خواهد داشت که عیب موجود به موقع و پیش از بروز مشکل شناسایی و به بهترین شکل و با کمترین هزینه بر‌طرف گردد که بی‌شک این امر به‌وسیله یک شرکت متخصص در این زمینه و با تکنسین‌های مجرب امکان‌پذیر خواهد بود.

لذا در امر سرویس و نگهداری آسانسور نکته مهم میزان دقت در خدمات و کیفیت کار شرکت فعال در این زمینه می‌باشد چراکه در صورت دریافت هزینه کم‌تر و عدم ارائه کیفیت مناسب ممکن است عیب مربوطه به درستی و به موقع شناسایی نشده و این امر منجر به بروز حادثه و هزینه‌های مالی هنگفت شود؛ به این منظور توصیه می‌شود تا برای کسب اطمینان کامل از کیفیت بازرسی و نگهداری آسانسور با شرکت‌های معتبر و متخصص در این زمینه اقدام به عقد قرارداد نمایید.

پیوند های اشتراک گذاری پست

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های تازه