صدای آسانسور در طبقه آخر، اول و حین حرکت برای چیست ؟

صدای آسانسور در طبقه آخر، اول و حین حرکت برای چیست ؟

زندگی آپارتمان نشینی و آسانسور دو واژه پیوسته و مرتبط به هم هستند. با توجه به اینکه سر و صدای آسانسور با ایمنی آسانسور رابطه مستقیم دارد، بهتر است علت صدای آسانسور پیدا شده و رفع شود. برای این منظور در این مقاله با علت های مختلف آن آشنا شده و همچنین با چگونگی رفع آن نیز آشنا می شوید.

نگهداری آسانسور ​​چندان سخت نیست. از این گذشته، اگر بیشتر مشكلات با نشانه هایی چون وجود صدا در آسانسور، زودهنگام یافت شوند، تعمیر و ترمیم آسانسور با سرعت و با هزینه کمتری انجام می شود. با این اوصاف، مهم است که صاحبان املاک بتوانند تشخیص دهند که چه زمانی آسانسور آن‌ها به یک بازرسی و سرویس برنامه ریزی نشده احتیاج دارد.

علت صدای آسانسور در طبقه اول و آخر چیست؟

علت صدای آسانسور در طبقه اول و آخر
علت صدای آسانسور در طبقه اول و آخر

معمولا برای پیدا کردن علت صدای آسانسور در طبقه اول و آخر، بهتر است به تجهیزات قابل نصب اولیه مراجعه کرد. به طور مثال نصب تابلو فرمان مناسب مانند تک سرعتِ بودن آن، در کاهش یا رفع سر و صدای آسانسور در طبقه اول و آخر بسیار مؤثر است.

اگر از تابلو فرمان و موتور دو سرعتِ در نصب آسانسور استفاده می شود، بهتر است دیواره های کاملا استاندارد نیز به کار گرفته شوند، این گونه هنگام تغییرات و استارت آسانسور، سر و صدای ایجاد شده به داخل کابین یا راهروی طبقه اول و آخر منتقل نمی شود. البته با توجه به اینکه برخی تجهیزات اصلی آسانسور مانند موتور گیربکس، تابلو فرمان و تابلو برق سه فاز در این طبقات قرار دارند، ممکن است علت صدای آسانسور، خرابی این تجهیزات باشد.

یکی دیگر از علت های صدای آسانسور در طبقه اول و آخر به لیمیت سوئیچ یا همان شالتر پروانه ای آسانسور برمی‌گردد. معمولا شالتر پروانه ای به ریل پیچ و مهره می شود. اگر این شالتر خیلی محکم و خارج از استاندارد لازم به ریل آسانسور پیچ و مهره شود، موجب فشار خارج از توان به اهرم کابین می شود، این گونه شالتر به مرور زمان از مدار خارج می شود. سفت بودن بیش از حد پیچ و مهره های بین ریل و شالتر یکی از علت های اصلی صدای آسانسور در طبقه اول و آخر است.

البته گاهی این سر و صدای ایجاد شده به تعداد شالترها نیز بستگی دارد. با توجه به موتور آسانسور، بین دو تا شش شالتر پروانه ای در هر آسانسوری نصب می شود. حال اگر این شالترهای نصب شده کمتر از استاندارد موجود باشد، ایجاد سر و صدا می کند.

به هر حال بهتر است با یک مهندس آسانسور باتجربه و مطمئن هماهنگ کنید تا علت را بررسی کند.

علت صدای آسانسور در حین حرکت چیست؟

علت صدای آسانسور در حین حرکت
علت صدای آسانسور در حین حرکت

معمولا صدایی که در حین حرکت آسانسور به وجود می آید، افراد را ناخوداگاه به فکر سقوط آسانسور می اندازد. به همین جهت وقتی آسانسور در حین حرکت صدا ایجاد می کند، نگران کننده به نظر می رسد. در ادامه به چند مورد اساسی علت صدای آسانسور در حین حرکت می پردازیم:

1. آیا آسانسور شما صدای سنگ زنی می دهد؟

آیا آسانسور شما صدای سنگ زنی می دهد؟
آیا آسانسور شما صدای سنگ زنی می دهد؟

اجزای فلزی مختلفی در شافت آسانسور و اتاق ماشین یافت می شوند که خرابی آن‌ها علت صدای آسانسور در حین حرکت می باشد. به احتمال زیاد علت اصلی صدای سنگ زنی ناشی از کمبود روغن بر روی برخی قطعات مانند بلبرینگ ها است. اگر با شنیدن این گونه صداها فورا روغن کاری لازم انجام شود، لازم به هزینه اضافی نیست؛ اما اگر به این گونه صداها بی اهمیت بود، به مرور زمان با برخورد بلبرینگ ها به یکدیگر، قطعات خاصیت خود را از دست داده و صاف می شوند. در این صورت باید قطعه توسط تعمیرکار متخصص یا مهندس آسانسور تعویض گردد. این گونه ساکنین آپارتمان باید هزینه بیشتری متحمل شوند.

بهترین راه حل این است تا صدای دلخراشی مانند سنگ زنی (مانند برخورد دو سنگ با یکدیگر) به گوش می رسد فورا با شرکت های معتبر آسانسور تماس گرفته و بخواهید که متخصص یا متخصصین لازم را برای رفع مشکل بفرستند.

2. آیا آسانسور شما صدای جیر جیر دارد؟

آیا آسانسور شما صدای جیر جیر دارد؟
آیا آسانسور شما صدای جیر جیر دارد؟

یکی از رایج ترین صداها، هنگام حرکت آسانسور، صدای جیرجیر است. همان طور که می دانید آسانسور باید تا حد ممکن بی سر و صدا کار کند. این بدان معنی است که ایجاد صدای جیرجیر زیاد می تواند نگران کننده باشد. با توجه به این نکته، اجزای داخل آسانسور باید مرتبا چرب شوند زیرا کمبود روغن باعث ایجاد صدای جیر جیر می شود. علاوه بر این، اگر این نوع سر و صدا به طور ناگهانی ایجاد شود، به احتمال زیاد گرد و غبار زیاد روی تجهیزات آسانسور، موجب آن شده است. گاهی این جیر جیر به دلیل تراز نبودن ریل آسانسور خواهد بود. این تراز نبودن ممکن است به دلیل رعایت نکردن اصول وزن قابل تحمل آسانسور به وجود آمده باشد، ممکن است از ابتدا، نصب آن به درستی انجام نگرفته باشد.

به هر حال بهترین راه حل برای یافتن علت صدای آسانسور این است که یک مهندس آسانسور یا متخصص مربوطه تمام جوانب را بررسی کند. بعد از بررسی به روغن کاری، تمیز کاری یا تعمیر و تعویض مشغول شود.

راه های رفع سر و صدای آسانسور

راه های رفع سر و صدای آسانسور
راه های رفع سر و صدای آسانسور

شاید با ایجاد صدا در آسانسور در طبقه اول و آخر یا در حین حرکت، با خود فکر کنید روغن کاری کافی است! این تفکر کاملا اشتباه است.

از احساس لرزش و صداهای مختلف هنگام حرکت کابین بین طبقات گرفته تا سر و صدای در طبقه اول و آخر، ضروری است که صاحبان املاک تشخیص دهند که آسانسور به بازرسی فوری توسط متخصصین فن احتیاج دارد. ممکن است صدای ناخوشایند سنگ زنی خیلی جدی به نظر نرسد اما در واقع می تواند نشان دهنده این باشد که یک مسئله فوری در مورد قطعات متحرک درون موتور وجود دارد. نهایتا به دلیل عدم توجه و به دنبال علت صدای آسانسور نبودن، صدمات سختی مانند سقوط آسانسور یا قفل شدن آسانسور مابین طبقات را به همراه دارد.

به هر حال با توجه به آنچه گفته شد بهترین راه حل برای رفع سر و صدای آسانسور، نصب و راه اندازی آن توسط شرکت های معتبر است که تمام اصول را به همراه استاندارد سازی لازم در نصب و راه اندازی آسانسور به کار می برند. در این صورت شرکت تعهد دارد که از بهترین تجهیزات استفاده کند، به همین جهت هنگام ایجاد صدا، می توان با خیالی آسوده با همان شرکت معتبر تماس گرفت تا آن را رفع کنند. اگر از شرکت های معتبر و مطمئن در نصب آسانسور استفاده شود هنگام جیرجیر کردن می توان کمتر نگران بود و با یک روغن کاری توسط متخصصین شرکت، آن را رفع کرد.

با تمام آنچه گفته شد اگر آسانسور نصب شده شما، دچار مشکلات سر و صدا باشد، بهترین راه رفع آن، تماس با یک شرکت معتبر مانند ستاره فراز نما است. متخصصین ما در ستاره فراز نما در محل حاضر شده و تمام جوانب را بررسی کرده تا علت صدای آسانسور را بیایند. نهایتا نیز در رفع آن، عملیات لازم را انجام خواهند داد.

پیوند های اشتراک گذاری پست

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های تازه