ابعاد آسانسور برانکارد بر چیست و چه مشخصاتی باید داشته باشد؟

ابعاد آسانسور برانکارد بر چیست و چه مشخصاتی باید داشته باشد؟

آسانسور‌های برانکارد یا آسانسور بیمارستانی یک نوع از آسانسور‌های بیمارستانی به منظور حمل و نقل بیماران یا وسایلی همچون برانکارد، ویلچر و یا تخت‌های بیمارستانی، در بیمارستان‌ها، کلینیک‌های پزشکی، آسایشگاه‌های سالمندان یا معلولین و درمانگاه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

از آنجایی که اکثر این مراکز با تعداد طبقات بالا ساخته می‌شوند، برای جابجایی بیماران به همراه برانکارد یا ویلچر نمی‌توان از آسانسور‌های معمولی استفاده کرد بنابراین استفاده از آسانسور‌های برانکارد بر در بیمارستان‌ ها بسیار ضروری است.

یک آسانسور برانکارد بر باید از نظر ابعاد به گونه ای باشد که جای کافی جهت قرار گرفتن یک برانکارد به همراه یک پرستار را داشته باشد.

این آسانسورها در ابعاد گوناگونی ساخته و طراحی می شوند که یک نوع آن ها ابعاد استاندارد و نوع دیگر ابعاد سفارشی است. ابعاد اسانسور برانکارد بر به صورت استاندارد عرض 110 سانتی متر و عمق 210 سانتی متر دارد که مناسب همه مراکزی است که در آن ها از برانکارد استفاده می شود اما بسته به اینکه فضایی که آسانسور در آن قرار می گیرد چه میزان باشد، این آسانسورها در ابعاد سفارشی هم قابل اجرا هستند. ابعاد استاندارد چاهک طبق ضوابط آسانسور برانکارد بر، عرض 180 و عمق 235 و درب استاندارد آسانسور برای حمل برانکارد، حداقل عرض 9 و ارتفاع 210 نیاز دارد.

در بیمارستان‌ ها گاهی ثانیه‌ ها نیز تاثیر گذار هستند، بنابراین آسانسور‌ها نیز باید تمامی استاندارد‌های لازم برای جابجایی بیماران را داشته باشند. آسانسور‌های برانکارد بر تفاوت‌های زیادی از نظر ابعاد با آسانسور‌های معمولی دارند که می خواهیم آن‌ها را بررسی کنیم.

الزامات آسانسورهای برانکاردبر

طبق ضوابط آسانسور برانکارد بر به منظور طراحی و استفاده از این وسیله در بیمارستان‌ ها یا مراکزی که در آن‌ها از آسانسور برانکارد بر یا ویلچربر استفاده می‌شود، باید به نکاتی توجه داشت. این نکات الزامات آسانسورهای بیمارستانی را تشکیل می‌ دهند که از مهم ترین آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • طبق قوانین استفاده و ضوابط آسانسور برانکارد بر، این مدل از آسانسورها مانند دیگر آسانسورهایی که ظرفیت بالا داشته و بارهای سنگین و حساس با آن‌ ها جابجا می‌ شود باید از سیستم تراز مجدد برخوردار باشند. این سیستم وظیفه تراز کردن کفی آسانسور با سطح طبقه ای که در آن می ایستد را بر عهده دارد.
  • مورد ضروری دیگری که در آسانسورهای برانکارد بر و ویلچر بر اهمیت داشته و پیش‌ تر به آن اشاره شد، وجود دکمه ای برای باز ماندن طولانی تر درب کابین است. این دکمه از بسته شدن سریع درب آسانسور و ضربه خوردن به برانکارد و ویلچر جلوگیری می کند.
  • همان طور که گفته شد، ظرفیت آسانسورهایی که به منظور حمل ویلچر یا برانکارد از آن ها استفاده می شود، نهایتا 1000 کیلوگرم است که این میزان معادل 13 فرد با وزن نرمال و عادی است.
  • موقعیت قرارگیری دکمه های آسانسور دیگر نکته مهمی است که باید به آن توجه کرد، همان طور که گفته شد استاندارد قرارگیری دکمه ها نسبت به درب آسانسور 40 سانتی متر است اما بسته به عمق آسانسور ممکن است این فاصله بیشتر یا کمتر نیز باشد.
  • تمام آسانسورهای برانکارد یا ویلچر بر با هر ابعاد و اندازه ای باید از ضربه گیرها در فواصل گفته شده، برخوردار باشند. وجود این ضربه گیرها حمل برانکارد با آسانسور را ساده تر کرده و از آسیب به آسانسور و برد حساس آن در اثر برخورد برانکارد یا ویلچر جلوگیری می کند.

ابعاد آسانسور برانکارد بر باید چگونه باشد؟

ابعاد آسانسور برانکارد بر باید چگونه باشد؟
ابعاد آسانسور برانکارد بر باید چگونه باشد؟

ابعاد چاله آسانسور برانکارد بر برای ظرفیت ۱۰۰۰ کیلوگرم به صورت زیر است:

عمق: ۲۶۰ سانتی متر

عرض: برای درب تلسکوپی ۱۸۰ سانتی متر و برای درب سانترال ۲۰۰ سانتی متر

(در مجموع عرض ابعاد چاله آسانسور برانکارد بر بین ۲۴۰ تا ۲۹۰ سانتی متر و عمق آن بین ۲۶۰ تا ۳۳۰ سانتی متر می باشد.)

ارتفاع چاهک با توجه به سرعت:

  • سرعت ۶۳.۰ متر بر ثانیه: ۱۵۰ سانتی متر
  • سرعت ۱ متر بر ثانیه: ۱۶۰ سانتی متر
  • سرعت ۶.۱ متر بر ثانیه: ۱۸۰ سانتی متر
  • سرعت ۵.۲ متر بر ثانیه: ۲۴۰ سانتی متر

حداقل ارتفاع از کف طبقه آخر تا بخش زیرین سقف چاه: برای سرعت 6.1 متر بر ثانیه 420 سانتی متر و برای سرعت های بالاتر تا حد 5.2 متر بر ثانیه، 520 سانتی متر می باشد.

همانطور که گفتیم، آسانسور‌های برانکارد بر از نظر ابعاد و اندازه با آسانسور‌های معمولی تفاوت‌هایی دارد.

  • حداقل ابعاد کابین آسانسور باید چند باشد؟ 2100 میلی متر عمق و 1100 میلی متر عرض
  • حداقل عرض بازشوی درب آسانسور باید چند باشد؟ 900 میلی متر
  • ظرفیت هر کابین چند نفر است؟ 13 نفر و اینکه حدا کثرظرفیت : 1000 کیلو گرم باشد.
  • دکمه‌های آسانسور در کجا قرار می گیرد؟ در فاصله 40 سانتی متری از درب ورودی قرار می گیرد.
  • ضربه گیر‌ها به چه صورت باشند؟ کابین آسانسور برانکارد بر باید مجهز به ضربه گیرهای بسیار مناسب بر روی دیواره کابین در ارتفاع 90 و 30 سانتی متری از کف آسانسور باشد.

ویژگی های آسانسور برانکارد بر

ویژگی‌های آسانسور برانکارد بر
ویژگی‌های آسانسور برانکارد بر

علاوه بر ابعادی که گفته شد، آسانسور برانکارد بر باید دارای ویژگی‌های دیگری نیز باشد :

  1. مجهز بودن به سیستم کنترل سرعت ولتاژ و فرکانس متغیر
  2. به سیستم تراز طبقه مجدد مجهز باشد.
  3. مجهز به دکمه باز ماندن درِ کابین برای زمان طولانی تر از تایم عادی بسته شدن درب باشد.
  4. مجهز به یک دکمه مخصوص باشد تا آسانسور را در اختیار کاربران آموزش دیده قرار دهد.
  5. و در نهایت آسانسور برانکارد بر باید مجهز به سیستم برق اضطراری باشد برای مواقعی که برق به هر دلیلی قطع شود، آسانسور را به نزدیکترین طبقه هدایت کند.

سرعت آسانسور‌های برانکارد بر چقدر می باشد؟

سرعت آسانسور‌های برانکارد بر
سرعت آسانسور‌های برانکارد بر

به صورت استاندارد، حداکثر سرعت آسانسور‌های برانکارد بر باید یک متر بر ثانیه و مقدار شتاب نیز حدودا 5/9 متر بر مجذور ثانیه باشد.

حرکت درب‌های آسانسور باید به صورتی باشد که ورود و خروج بیمار کاملا امن و بدون مشکل انجام شود. سیستم ایمنی الکترونیکی که برای باز و بسته شدن درب‌ها استفاده می‌شود باید به صورتی باشد که اگر کوچک ترین مانعی برای باز و بسته شدن درب وجود داشت، فعال شود و خراب نباشد.

از دیگر مزایای مهم آسانسور‌های برانکارد بر، می توان به کار کردن این آسانسور‌ها با برق سه فاز، مصرف برق کم تر نسبت به آسانسور‌های نفر بر، آرام و بی صدا حرکت کردن و بدنه ی محکم و فلزی و در نهایت مقاوم بودن اشاره کرد.ضمن اینکه قطعی برق نیز نمی تواند موجب قطع شدن شان شود.

ابعاد و الزامات آسانسورهای ویلچربر به شرح زیر است

ابعاد و الزامات آسانسورهای ویلچربر به شرح زیر است
ابعاد و الزامات آسانسورهای ویلچربر به شرح زیر است

همان طور که گفته شد ابعاد آسانسور برانکارد بر به گونه ای است که یک برانکارد همراه با یک یا چند پرستار به راحتی در آسانسور جای می گیرند. در حالت عادی این آسانسورها برای حمل بیماران با ویلچر هم استفاده می شوند اما امروزه در بیشتر مراکز درمانی آسانسورهایی مخصوص ویلچر نیز طراحی و اجرا می شوند.

آسانسورهای ویلچر بر از لحاظ عملکرد مشابه آسانسورهای برانکارد بر اما از نظر ساخت و نحوه طراحی، متفاوت با این آسانسورها و آسانسورهای معمولی هستند. مهم ترین تفاوت این آسانسورها در قرارگیری دکمه های آن ها است.

دکمه ها در این آسانسورها به گونه ای قرار می گیرند که افراد کم توان یا معلولینی که شخصا از ویلچر استفاده می کنند هم بدون مشکل قادر به استفاده از آسانسور باشند. همچنین این آسانسورها از نظر نحوه ساخت و اجرای کفی یا دیواره ها نیز با آسانسورهای برانکارد بر و معمولی تفاوت دارند.

البته در مورد ابعاد این آسانسورها هم مانند ابعاد اسانسور برانکاردبر استانداردهایی وجود دارد که در ساخت و طراحی آسانسور باید به آن ها توجه کرد. مهم ترین ضوابط و الزامات در ابعاد آسانسورهای مخصوص حمل صندلی چرخ دار به شرح زیر هستند:

  1. این آسانسورها باید از حداقل ابعاد 140 در 110 سانتی متر برخوردار باشند. البته این ابعاد برای آسانسورهای ویلچربر حداقلی هستند و بسته به فضایی که برای طراحی آسانسور در نظر گرفته شده، امکان ساخت آسانسوری با ابعاد بزرگ تر هم وجود دارد. البته آسانسورهایی با ابعاد بزرگ تر دیگر مناسب حمل ویلچر نیستند یا صرفا برای حمل ویلچر استفاده نمی شوند. در این آسانسورها چاهک آسانسور بر اساس ابعاد درب و عرض و عمق تعیین می شود.
  2. عرض درب کابین ها در آسانسورهای مخصوص حمل صندلی چرخ دار مانند آسانسورهای برانکارد بر میزان استانداردی دارد که در ساخت آسانسور باید رعایت کرد. طبق الزامات طراحی آسانسورهای ویلچر بر، درب بازشو این آسانسورها باید از حداقل عرض 80 سانتی متری برخوردار باشد. بسته به ابعاد اصلی آسانسور ممکن است ابعاد در این بخش نیز بیشتر باشد.
  3. آسانسورهای ویلچربر هم برای حمل ایمن صندلی چرخ دار و ورود و خروج راحت به آسانسور باید از سیستم تراز مجدد برخوردار باشند. این سیستم به منظور ورود راحت تر و بدون پرش صندلی چرخ دار به آسانسور و خروج راحت آن ضرورت دارد.
  4. در آسانسورهای ویلچربر هم تعبیه دکمه ای برای افزایش مدت زمان باز نگه داشتن درب آسانسور اهمیت زیادی دارد. این دکمه درب آسانسور را بیشتر از حالت عادی باز نگه می دارد و با فشردن آن خروج از آسانسور به خصوص زمانی که بیمار به تنهایی از آسانسور استفاده می کند، ساده تر می شود.
  5. آسانسورهای ویلچربری که به منظور جابجایی افراد معلول یا کم توان یا حمل بیماران با صندلی چرخ دار استفاده می شوند، باید ظرفیت مفیدی معادل 600 کیلوگرم داشته باشند. این ظرفیت معادل حمل 8 فرد با وزن 75 کیلوگرم است.
  6. آسانسورهای ویلچربر علاوه بر موارد گفته شده باید دارای یک دستگیره در داخل آسانسور نیز باشند. این دستگیره که باید در ارتفاع 90 سانتی متری کف کابین قرار داشته باشد برای کمک به ورود و خروج معلولین تعبیه می شود.

در آخر

در آخر
در آخر

به دلیل حساسیت شرایط بیمارستان‌ها و بیماران، رعایت تمامی نکات و فاکتور‌هایی که بیان شد در ایمنی آسانسور‌های برانکارد بر بسیار مهم است. بنا بر همین دلایل است که تمامی مراکزی که ملزم به داشتن آسانسور برانکارد بر هستند، باید آسانسور‌های استاندارد و مجهز به امکانات گفته شده را در ساختمان نصب کنند.

پیوند های اشتراک گذاری پست

گفتگو کنید

4 نظر

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های تازه